طرز تهیه سر شیر یا قیماق خانگی ساده و خوشمزه از شیر

طرز تهیه سر شیر

 

یک فرآورده لبنی است که غلظت و چربی بالایی دارد. سر شیر را به اسم خامه یا به ترکی قیماق نیز می شناسند. سر شیر نوعی خامه است که از سطح شیر گرفته شده است در واقع سرشیر نوعی خامه گیری خود به خودی است که با حرارت دادن یا جوشاندن ملایم شیر شروع می شود سپس شیر گرم به تدریج خنک می شود که طی این زمان گویچه های چربی همراه مقدار زیادی از پروتئین ها روی سطح شیر بسته می شوند و سرشیر بوجود می آید سرشیر بافتی منسجم و غیر هموژنیزه و طعمی قویتر از خامه دارد و اغلب به طور سنتی تهیه می شود. سرشیر به عنوان صبحانه یک وعده بسیار مقوی است که می تواند احساس سیری طولانی مدت در بدن ایجاد کند. سر شیر در کنار عسل و پنیر و چای یک صبحانه کامل و خوشمزه می باشد و بهترین نوع سر شیر باید از شیر گاومیش تهیه شود. امروز در پارسی دی سر شیر را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

شیر۲ کیلوگرم

طرز تهیه سر شیر خانگی

مرحله اول: آماده سازی

برای تهیه سر شیر حتما باید از شیر محلی استفاده کنید شیرهای پاستوریزه سر شیر آنها گرفته شده و حتما باید از شیر گاومیش یا گوسفندی استفاده کنید تا چرب تر باشد و سر شیر بیشتری تهیه کنید.

مرحله دوم: جوشاندن شیر

شیر را داخل یک قابلمه بسیار تمیز ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید اصلا از پای گاز نروید تا شیر سر نرود اجازه دهید حداقل ۲۰ الی ۳۰ دقیقه شیر بجوشد و به قل زده بیفتد.

مرحله سوم: استراحت در یخچال

وقتی شیر جوشید حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید همان طور روی گاز بماند تا کاملا خنک شود سپس قابلمه بدون کوچک ترین تکانی به یخچال منتقل کنید و اجازه دهید به مدت ۲۴ ساعت شیر داخل یخچال بماند تا سر شیر تشکیل شود.

مرحله چهارم: تهیه سر شیر خانگی

در مدتی که قابلمه داخل یخچال در حال استراحت است اصلا نباید آن را تکان یا جابجا کنید و بعد از گذشت ۱ روز لبه های سر شیر را با خلال دندان یا چاقو جدا کنید و سپس با یک کارد تیز سر شیر را برش بزنید و داخل ظرف مورد نظر قرار دهید و به همراه عسل میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه سر شیر خانگی

  1. باقی مانده شیر مورد نظر را می توانید پنیر یا ماست کنید.
  2. با توجه به چربی زیاد سر شیر در خوردن آن افراط نکنید.
  3. شیر پرچرب بهترین گزینه برای تهیه سر شیر است.
  4. سر شیر برای چند روز داخل یخچال می توانید نگهداری کنید.

همچنین ببینید  

از
7
دیدگاه