طرز تهیه کلم قمری پلو شیرازی با گوشت قلقلی خوشمزه و ساده با سبزی معطر

طرز تهیه کلم قمری پلو

 

کلم سنگی یکی از انواع پلوهای سنتی ایرانی می باشد که برای شهر شیراز می باشد و همان طور که از نام این غذا پیداست برای تهیه آن به کلم قمری نیاز دارید این غذا همانند دیگر پلوهای ایرانی با گوشت قلقلی یا مرغ یا به صورت گیاهی نیز تهیه می شود و بسیار خوشمزه و ساده است در تهیه این پلوی خوشمزه از سبزی های معطر استفاده می شود و می توانید برای شام یا نهار این غذا را تهیه کنید اما کلم قمری یک صیفی جات است که در کل دنیا شناخته شده می باشد و به دلیل اینکه خیلی زود رشد می کند برای کشاورزی بسیار مناسب زیرا زمان کمی زمین را اشغال می کند از برگ تا خود کلم را می توانید استفاده کنید و یکی از بهترین درمان ها برای عفونت و بسیاری از بیمارهای می باشد و حتی در گذشته به عنوان یک مرهم برای زخم ها نیز استفاده می کردند اما کلم قمری برای کسانی که در رژیم لاغری هستند بسیار مناسب است زیرا دارای فیبرهای رژیمی می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه کلم قمری پلو  با گوشت قلقلی خوشمزه و ساده با سبزی معطر را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

کلم قمری۳ عدد
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
سبزی معطر خشک شامل تره، ریحون، ترخون، شوید جعفری جمعا۱۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
زعفرانبه مقدار لازم
آبغوره یا آبلیموترش۱.۵ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زیرهبه مقدار لازم

طرز تهیه کلم قمری پلو با سبزی معطر و گوشت

مرحله اول: آماده سازی کلم قمری

ابتدا باید کلم قمری ها را با چاقو تیز پوست بگیرید و برگ های اضافی آن را بگیرید سپس به صورت مکعبی یا خلالی خرد کنید ولی دقت کنید هرچقدر نازک تر خرد کنید بهتر پخته می شود و ظاهر زیبایی به غذا می دهد.

مرحله دوم: سرخ کردن کلم قمری

داخل یک تابه مقداری روغن ریخته و کلم قمری را به همراه کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا خوش رنگ و نرم شوند در تابه را برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا پخته شود سپس در انتها برای چاشنی آبلیمو را روی کلم ها بریزید و از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم: تهیه گوشت قلقلی

در ادامه پیازه را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید به همراه نمک و فلفل سیاه و گوشت داخل یک کاسه ریخته و خوب ورز دهید و اگر نیاز بود کمی آردنخودچی اضافه کنید و از مواد به اندازه دلخواه بردارید و در دست گرد کنید سپس داخل تابه سرخ کنید تا طلایی و پخته شود.

مرحله چهارم: تهیه کلم قمری پلو ساده

در ادامه سبزی معطر که بهتر است خشک باشد آماده کنید و یا اگر از سبزی تازه استفاده می کنید خرد کنید برنج را روی حرارت قرار دهید تا بجوش بیاد می توانید برای خوش رنگ شدن برنج کمی زردچوبه داخل آن بریزید سپس برنج را کمی زنده آبکش کنید و کف قابلمه ته دیگ دلخواه قرار دهید و یک لایه برنج ریخته و روی برنج کلم و گوشت قلقلی و سبزی را بریزید و همین طور لایه ها را تکرار کنید و در انتها کلم قمری پلو را برای ۴۰ دقیقه دم بگذارید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کلم قمری پلو شیرازی

  1. می توانید به دلخواه این پلو را با مرغ نیز تهیه کنید.
  2. در انتها بهتر است کمی کره یا روغن روی پلو بریزید.
  3. این کلم پلو قمری با سالاد شیرازی و آبغوره فوق العاده خوشمزه می شود.

همچنین ببینید 

 

 

 

از
4
دیدگاه

  • جانان ۲ سال پیش

    مرسی از اینکه کاملاسنتی توضیح دادین ماشیرازیها بهش میگیم کلم پلو با کوفته ریزه وهیچکدوم مون واسه پختش از مرغ استفاده نمی کنیم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      خواهش می کنم. غذای بسیار خوشمزه ای است

      پاسخ