طرز تهیه گل کلم پلو با گوشت چرخ کرده خوشمزه به روش شیرازی

طرز تهیه گل کلم پلو

 

یکی از پلوهای سنتی ایرانی می باشد که بسیار مقوی و خوشمزه است و اگر طعم و مزه گل کلم را دوست داشته باشید این پلو را حتما دوست خواهید داشت شما می توانید به دلخواه از انواع سبزیجات دیگر مانند کلم بروکلی یا فلفل دلمه در تهیه این غذا بنا به ذائقه خود استفاده کنید این پلو با گوشت چرخ کرده تهیه می شود و زمان کمی برای تهیه آن لازم است شما می توانید مواد را جداگانه تهیه کنید و در کنار برنج سرو کنید و یا به همراه برنج دم بگذارید. این غذا به دلیل داشتن گل کلم بسیار مغذی نیز هست زیرا خواصی مانند منبع غنی از فیبر، سلامت قلب کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، برای کاهش وزن، تنظیم فشار خون را دارد. امروز در پارسی دی گل کلم پلو با گوشت چرخ کرده به روش شیرازی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج۳ پیمانه
گل کلم۱ عدد
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
رب۲ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم
کره و زعفرانبه مقدار لازم

طرز تهیه گل کلم پلو با گوشت چرخ کرده

مرحله اول: آماده سازی گل کلم

ابتدا کاسبرگ گل کلم را جدا کنید و گل کلم را را ریز ریز خرد کنید و داخل یک لگن پر آب بریزید و بگذارید تا ۱۰ دقیقه بماند سپس آبکشی کنید و دو بار این کار را انجام دهید تا تمام شن و کثیفی گل کلم ها از بین برود. سپس با کمک قابلمه و یا بخار پز گل کلم ها را برای ۱۵ دقیقه بگذارید تا بخارپز شود سپس آبکش کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و گوشت

پیاز را نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی روغن و زردچوبه کمی تفت دهید تا طلایی و سبک شود سپس گوشت چرخ کرده را افزوده و کمی نمک فلفل سیاه اضافه کنید و هم بزنید تا گوش تغییر رنگ دهد.

مرحله سوم: افزودن رب و گل کلم

گل کلم را به همراه مواد گوشتی تفت دهید تا کمی سرخ شود سپس در ادامه رب را افزوده و هم بزنید تا رب خوش رنگ شود و در انتها از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: تهیه گل کلم پلو

برنج را با کمی نمک از قبل خیس کنید سپس روی حرارت قرار دهید تا نرم شود سپس آبکش کنید و قابلمه را با کمی روغن روی حرارت قرار دهید و ته دیگ مورد نظر را قرار داده و یک لایه برنج و یک لایه مواد گوشت و کلم را بریزید و ادامه دهید تا لایه ها تمام شود سپس پلو را به مدت ۳۵ دقیقه دم بگذارید و در انتهای کمی کره و زعفران روی برنج ریخته و به همراه سالاد دلخواه سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت گل کلم پلو

  1. می توانید این پلو را به صورت گیاهی بدون گوشت نیز تهیه کنید.
  2. به دلخواه به مواد پلو می توانید فلفل دلمه نیز اضافه کنید.
  3. اگر طعم و مزه سیر را دوست دارید ۲ حبه سیر رنده شده بزنید.
  4. می توانید مواد را با برنج دم نگذارید و در انتها زمان سرو روی برنج بریزید.

همچنین ببینید  

طرز تهیه گل کلم پلو با گوشت چرخ کرده خوشمزه به روش شیرازی
3.4 (68.89%) 9 votes