طرز تهیه کوفته عدس و بلغور گندم ساده و خوش طعم بدون گوشت

دستور پخت کوفته عدس

طرز تهیه کوفته عدس

 

کوفته عدس یکی از انواع کوفته ها می باشد که بسیار خوشمزه و ساده است و طرز تهیه آسانی دارد و شما می توانید این کوفته خوشمزه را برای نهار یا شام تهیه کنید و به همراه نان تازه سرو کنید. همان طور که از نام این غذا پیداست از عدس برای تهیه این کوفته استفاده می شود و فاقد گوشت می باشد و برای افرادی که گیاه خوار هستند مناسب است، عدس یکی از انواع حبوبات می باشد که می توان گفت یکی از قدیمی ترین حبوبات است که بیش از ۹۰۰۰ سال قدمت دارد و انواع و اقسام مختلفی دارد که هر کدام خواص خودش را دارد اما برای تهیه این کوفته از عدس سبز استفاده می شود که قیمت مناسبی دارد و سرشار از پروتئین می باشد اما از خواص مهم عدس می توان به کنترل دیابت، بهبود گوارش، سلامت قلب و سرشار از اسید فولیک اشاره کرد و کسانی که کم خونی دارند می توانند عدس را در برنامه غذایی خود داشته باشند. امروز در پارسی دی طرز تهیه کوفته عدس و بلغور گندم را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه کوفته عدس

  • عدس ۱.۵ پیمانه
  • بلغور گندم ۱ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • جعفری ساطوری شده ۳ ق غذا خوری
  • پیاز ۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ ق غذا خوری
  • لیموترش ۱ عدد
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زیره، تخم گشنیز به مقدار لازم

طرز تهیه کوفته عدس و بلغور بدون گوشت

مرحله اول: آماده سازی عدس

ابتدا عدس را پاک کنید و بگذارید برای نیم ساعت خیس بخورد سپس به همراه آب و کمی نمک داخل قابلمه بگذارید تا پخته شود دقت کنید خیلی له نشود سپس آبکش کنید و بگذارید تا خنک شود.

مرحله دوم: آماده سازی بلغور

بلغور گندم را نیز به همراه آب کمی خیس کنید سپس داخل قابلمه ریخته بگذارید تا بلغور نیز کاملا پخته و نرم شود می توانید زمانی که عدس نیم پز شد داخل عدس بریزید یا جداگانه بپزید.

مرحله سوم: تفت دادن پیاز و رب

در ادامه پیاز را نگینی ریز خرد کنید و داخل تابه به همراه کمی روغن تفت دهید تا سبک شود سپس رب اضافه کنید و تفت داده تا بوی خامی رب گرفته شود و در ادامه ادویه ها و کمی آب لیموترش تازه اضافه کنید و از روی حرارت بردارید تا خنک شود.

مرحله چهارم: مخلوط کردن مواد

حالا عدس پخته شده و بلغور و مخلوط پیاز و رب را به همراه جعفری خرد شده و تخم مرغ داخل غذاساز بریزید و دستگاه را روشن کنید تا مواد یکدست و مخلوط شود و اگر غذاساز ندارید همه مواد را بکوبید سپس ورز دهید تا یکدست شود.

مرحله پنجم: تهیه کوفته عدس

حالا از مواد ورز خورده به اندازه گردو بردارید و در دست گرد کنید و داخل روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شود سپس به همراه سس و دورچین دلخواه سرو کنید و یا می توانید بعد از سرخ شدن داخل یک سس ربی قرار دهید و با سس سرو کنید نوش جان.

نکات کلیدی در تهیه کوفته عدس

  1. اگر رب فلفل داشتید می توانید کمی از رب فلفل استفاده کنید.
  2. اگر مواد کمی شل بود می توانید از آرد سوخاری استفاده کنید.
  3. می توانید در انتها کمی پنیر پارمزان روی کوفته بپاشید.

همچنین ببینید  

از
3
دیدگاه