طرز تهیه حلیم عدس و گندم ساده و مقوی و خوشمزه بدون گوشت

طرز تهیه حلیم عدس

 

یکی غذای فوق العاده پر انرژی و پر خاصیت می باشد که بیشتر در همه شهرها طبخ می شود ولی در اصفهان و خوزستان از محبوبیت خاصی برخوردار است. این حلیم اگر بدون گوشت تهیه شود حلیم گیاهی می باشد و افراد گیاه خوار و وجترین می توانند آن را میل کنند، شما می توانید این حلیم خوشمزه را با گوشت و بدون گوشت تهیه کنید. شما می توانید به عنوان غذای کمکی از ۸ ماهگی حلیم عدس را به کودکان خود بدهید تا علاوه بر تامین انرژی روزانه ویتامین مورد نیاز آنها نیز تهیه شود. از فواید خوب عدس می توان به بهبود دستگاه گوارش، درمان یبوست، درمان کم خونی و اگر به همراه با گوشت طبخ شود سرشار از پروتئین می باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه حلیم عدس و گندم بدون گوشت را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

گندم پوست کنده۱ پیمانه
عدس۱/۲ پیمانه
پیاز۱ عدد
استاک گوشت یا مرغ۱ عدد
رب۲ ق غذا خوری
کره یا روغن محلیبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه حلیم عدس بدون گوشت با گندم

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا بهتر است از شب قبل گندم را با مقداری آب خیس کنید تا هم نفخش گرفته شود و هم راحت بپزد و همچنین بهتر است چندین بار آبش را تعویض کنید عدس نیازی به خسیاندن زمان طولانی ندارد و ۱ ساعت قبل از شروع کافی می باشد.

مرحله دوم: پخت گندم

گندم را به همراه ۵ پیمانه آب داخل قابلمه ریخته و بگذارید روی حرارت به مدت ۳ الی ۴ ساعت گندم ها کاملا پخته و نرم شوند سپس استاک یا همان عصاره گوشت یا مرغ را داخل کمی آب حل کنید و به گندم افزوده و بگذارید گندم له شود.

مرحله سوم: افزودن عدس

در ادامه گندم پخته شده را داخل مخلوط کن یا با کمک گوشتکوب برقی میکس کنید تا کاملا له و پوره شود سپس عدس را که از قبل کمی نیم پز کردید به همرا کمی اب به گندم اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا به همراه گندم پوره شده کمی پخته و نرم شود.

مرحله چهارم: افزودن پیاز

سپس پیاز دستور را نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا سبک شود سپس رب را نیز اضافه کنید و رب را تفت داده تا بوی خامی رب از بین برود می توانید برای تفت دادن پیاز از کره یا روغن محلی استفاده کنید.

مرحله پنجم: پخت حلیم عدس

در ادامه مخلوط رب و پیاز را به قابلمه عدس و گندم اضافه کنید و هم بزنید و روی شعله ملایم قرار دهید تا حلیم جا افتاده شود سپس در انتها نمک حلیم را اندازه کنید و داخل کاسه کشیده و به همراه پیاز داغ و کره تزئین و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت حلیم عدس خانگی با گوشت

  1. اگر تمایل دارید گوشت داخل حلیم بریزید آن را با پیاز و ادویه پخته و به صورت ریش ریش به حلیم اضافه کنید.
  2. می توانید ۱ ق غذا خوری آرد را با آب مخلوط تا حلیم غلیظ شود.
  3. با کنجد پوست کنده و دارچین سرو کنید.

همچنین ببینید  

از
18
دیدگاه

  • هاجر ۲ سال پیش

    رب که ما به حلیم نمی زنیم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      برای خوش رنگ شدن می توانید حذف کنید این نوع حلیم کمی متفاوت تر می باشد

      پاسخ