طرز تهیه خرما پلو مقوی و خوشمزه و زعفرانی با مرغ و کشمش

طرز تهیه خرما پلو

 

یکی از انواع پلوهای ایرانی می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد و هم با گوشت مرغ به صورت حلزونی و یا گوشت چرخ کرده و یا خورشتی تهیه می شود که بسیار خوشمزه و مقوی است اما خرما پلو یکی از پلوهای سنتی ایرانی می باشد که در حال فراموشی است و در گذشته در بیشتر مناطق ایرن این غذای خوشمزه تهیه می شده است و در بیشتر مناسبت ها به خصوص عید و برای زنانی که تازه زیمان کردند تهیه می کردند. در قدیم خرما پلو با خرمای زرد و خشک تهیه می شد ولی شما می توانید از هر نوع خرما دلخواه استفاده کنید و به همراه برنج ساده یا رشته پلو این غذا را تهیه کنید بهتر است برای خوشمزه تر شدن این پلو از ترکیب برنج ایرانی و برنج دودی استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه خرما پلو با مرغ و کشمش را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

برنج۳ پیمانه
سینه مرغ۱ عدد
پیاز۱ عدد
پیاز داغ۳ ق غذا خوری
خرما۲۰۰ گرم
کشمش۲ ق غذا خوری
زرشک۲ ق غذا خوری
کره۱۰۰ گرم
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه خرما پلو خوشمزه با مرغ و کشمش

مرحله اول: آماده سازی برنج و خرما

ابتدا برنج را از چند ساعت قبل خوب بشورید و با کمی نمک خیس کنید، خرما را خوب شسته و از وسط یک برش بزنید و هسته خرما را جدا کنید سپس کمی کره را داخل تابه بریزید و خرما را داخل تابه تفت بدهید سپس از تابه خارج کنید.

مرحله دوم: تفت دادن مرغ

پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید سپس داخل روغن کمی تفت دهید تا سبک شود سپس سینه مرغ بدون استخوان را خرد کنید و بشورید سپس به همراه پیاز و ادویه ها و کمی نمک و زعفران اضافه کنید و تفت دهید تا مرغ ها خوب سرخ شوند. اگر تکه های مرغ شما کمی درشت تر بود می توانید کمی آب اضافه کنید و بگذارید تا کاملا پخته شود.

مرحله سوم: تهیه برنج

حالا باید برنج را آماده کنید، داخل قابلمه آب ریخته تا به جوش بیاد سپس برنج را داخل آب جوش ریخته و بگذارید تا نرم شود سپس آبکش کنید و کف قابلمه ته دیگ دلخواه قرار دهید و بگذارید تا برنج دم بکشد.

مرحله چهارم: تهیه خرما پلو

در ادامه وقتی برنج در حال دم کشیدن می باشد کشمش ها را بشورید و به همراه کمی کره تفت دهید تا پفکی شوند زرشک ها را نیز با کره تفت دهید تا پف کنند سپس بعد از دم کشیدن برنج تکه های مرغ و کشمش و خرما و زرشک و پیازداغ را به ترتیب روی برنج بریزید و تزئین کنید نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت خرما پلو

  1. می توانید بجای مرغ از گوشت قلقلی یا گوشت چرخ کرده استفاده کنید.
  2. خرما طبع گرمی دارد پس طبع سردی برنج را می گیرد و می توانید با خیال راحت این پلو را میل کنید.
  3. می توانید از انواع خلال مانند بادام و پسته نیز در تهیه این پلو استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه