طرز تهیه آش آلو بخارا اردبیلی ساده و خوشمزه بدون گوشت با رشته

طرز تهیه آش آلو

 

یکی از آش های سنتی ایرانی می باشد که همان طور که از نامش پیداست از آلو بخارا یا آلو های مختلف تهیه می شود و طعم و مزه ملسی دارد. این آش خوشمزه در استان تبریز، اردبیل، زنجان و بیشتر نقاط ایران تهیه می شود. آش ها همیشه گزینه مناسبی در فصل زمستان هستند این آش آلو از خواصی خوبی همچون تقویت کننده عمومی بدن، کنترل فشار خون، کاهش چربی خون، مفید جهت کم خونی، مسهل و ملین بهره مند می باشد. می توانید در روزهای سرد زمستان و پاییز در دورهمی خانواده خود این آش خوشمزه و متفاوت را تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه آش آلو بخارا اردبیلی بدون گوشت با رشته را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

لوبیا چیتی۱ پیمانه
نخود۱/۲ پیمانه
عدس۱/۴ پیمانه
پیاز۲ عدد
آلو بخارا۱۵ عدد
رشته آش۱ بسته
نعنا و پیاز داغبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش آلو بخارا بدون گوشت

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا تمام حبوبات را خوب پاک کنید و بشورید و به مدت ۲ ساعت و بهتر هست از یک شب قبل خیس کنید عدس نیازی به خیساندن طولانی مدت ندارد و ۱ ساعت کافی می باشد دقت کنید چندین بار آبش را تعویض کنید. آلو ها را نیز بشورید و بگذارید تا خیس بخورد.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

پیاز ها را شسته و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه مورد نظر با مقداری روغن و زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا کمی سبک و شیشه ای شود همه حبوبات را به قابلمه اضافه کنید و چند لیوان آب روی حبوبات ریخته و ابتدا شعله را زیاد کنید تا به جوش بیاد بعد از به جوش آمدن حرارت را کم کنید تا حبوبات کاملا پخته شود.

مرحله سوم: افزودن آلو

وقتی حبوبات پخته شد آلو را با همان آبی که خیس کردید داخل آش بریزید و صبر کنید تا کمی نرم شود سپس در ادامه رشته آش را به ۳ قسمت تقسیم کنید و داخل آش ریخته و حرارت را کم کنید تا آش کاملا جا بیفتد.

مرحله چهارم: تهیه آش آلو

در انتها نعنا را با کمی روغن به مدت چند ثانیه تفت دهید و مقداری از آن را به دلخواه داخل آش ریخته و نمک آش را بعد از ریختن رشته اندازه کنید سپس داخل کاسه کشیده و به همراه پیاز داغ تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه آش آلو اردبیلی با رشته

  1. در رسپی اصلی این آش رب ندارد ولی به دلخواه می توانید ۱ ق غذا خوری همراه با پیاز تفت دهید.
  2. مقدار ریختن آلو بستگی به ذائقه شما دارد.
  3. به دلخواه می توانید مقداری سبزی آش نیز به آش آلو اضافه کنید.
  4. در برخی مناطق در ایران به این آش سرکه می زنند.
  5. از هر نوع آلویی که طبق ذائقه شماست می توانید استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
5
دیدگاه