طرز تهیه خورش پیچاق قیمه خوشمزه و مجلسی اردبیلی مرحله به مرحله

طرز تهیه خورش پیچاق قیمه

 

یکی از غذاهای سنتی اردبیل می باشد که به خورشت خلال بادام نیز معروف است. استان اردبیل با توجه به وضعیت اقلیمی و آب هوایی که دارد از لحاظ گردشگری جاذبه های زیادی دارد. اما استفاده از خلال بادام در این خورشت خوشمزه ارزش غذایی بالایی به غذا می دهد زیرا بادام حاوی آنتی اکسیدان می باشند و خاصیت ضد سرطانی دارد. خورشت پیچاق قیمه همراه با ماست و سبزی و در کنار پلو سرو می شود. اما خورش پیچاق قیمه یکی از غذاهای اصلی در ماه محرم و گزینه اول نذری ها در اردبیل می باشد. این غذا نیز بسیار مجلسی می باشد. امروز در پارسی دی خورش پیچاق قیمه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم ب

گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
خلال بادام۱۵۰ گرم
کره۲۵ گرم
پیاز۲ عدد
رب گوجه فرنگی۱ ق غذا خوری
تخم مرغ۲ عدد
زعفرانبه مقدار لازم
چوب دارچین۱ تکه
نمک، زردچوبه، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش پیچاق قیمه مجلسی

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا بادام را با مقداری گلاب و آب خیس کنید تا کمی نرم شود. گوشت را به صورت قیمه خرد کنید و بشورید. زعفران را با چند قطعه یخ بگذارید تا رنگ بگیرد.

مرحله دوم: تفت دادن گوشت

پیاز ها را نگینی یا خلالی خرد کنید و به همراه کره و روغن داخل قابلمه تفت دهید تا سبک شود سپس مقداری زردچوبه به پیاز ها بزنید و در ادامه گوشت خرد شده را نیز افزوده و کمی فلفل سیاه بزنید تا گوشت تغییر رنگ دهد.

مرحله سوم: پخت گوشت

در ادامه رب را افزوده و کمی با گوشت تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود سپس چند لیوان آب جوش به همراه چوب دارچین داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا گوشت ها پخته شوند (به اندازه آب اضافه کنید تا در حین پخت دیگر نیازی به افزودن آب نباشد).

مرحله چهارم: پخت خورشت پیچاق قیمه

وقتی گوشت نیم پز شد چوب دارچین را از قابلمه خارج کنید و بادام خیس خورده را به همراه همان آب و گلابش افزوده و هم بزنید و اجازه دهید تا خورش با شعله کم جا بیفتد و باید آب خورشت کاملا کم شود.

مرحله پنجم: تهیه خورش پیچاق قیمه اردبیلی

در انتهای پخت نمک را افزوده و زعفران دم کرده را نیز اضافه کنید و زمانی که خورشت غلیظ شد تخم مرغ ها را می توانید به دو روش به خورش اضافه کنید یا جدا نیمرو کنید سپس روی خورشت گذاشته و یا داخل خورش ریخته و درب قابلمه را بگذارید تا کمی سفت شود به همین راحتی خورشت خوشمزه ما حاضر شد به همراه پلو زعفرانی میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خورش پیچاق قیمه

  1. به عوان چاشنی می توانید از مقداری زرشک یا آب غوره یا آبلیموه استفاده کنید.
  2. بعضی برای افزودن تخم مرغ از زرده استفاده می کنند و بعضی از تخم مرغ کامل که کاملا سلیقه ای می باشد.
  3. برای هر نفر باید یک عدد تخم مرغ در نظر گرفته شود.
  4. نمک را در انتها پخت اضافه کنید تا گوشت سفت نشود.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه