طرز تهیه آش خیار چمبر همدان ساده و خوشمزه به روش محلی

طرز تهیه آش خیار

 

یکی از آش های سنتی ایرانی می باشد که شاید برای شما جالب باشد همان طور که از نامش پیداست از خیار تهیه می شود اصالت این آش برای استان همدان خصوصا شهرهای ملایر، نهاوند، تویسرکان می باشد. آش ها همیشه یکی از غذاهای محبوب در بین خانواده ها می باشد و هر شهر و منطقه ای آش محلی خودش را دارد. برای تهیه آن آش باید خیار چمبر داشته باشید می توانید در فصل خیار چمبر آن را بگیرید و خرد کنید و در فریزر نگهداری کنید و در زمستان و بهار این آش خوشمزه را تهیه کنید و در آشپزی خود تنوع دهید. امروز در پارسی دی آش خیار چمبر را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

بلغور گندم۲ پیمانه
گوشت گوسفندی۲۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
عدس۱ پیمانه
نعنا خشک۲ ق غذا خوری
خیار چمبر۵۰۰ گرم
پیاز داغ۲ ق غذا خوری
سیر۱ بوته
کشک۱ پیمانه
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش خیار چمبر همدان

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا عدس و بلغور را جداگانه از قبل خیس کنید تا نفخش گرفته شود سپس بلغور را به صورت جداگانه بپزید بدین ترتیب که بلغور را داخل قابلمه بریزید و چند لیوان آب اضافه کنید و بگذارید روی حرارت تا پخته و نرم شود.

مرحله دوم: پخت گوشت

پیاز را پوست بگیرید و خلالی ریز خرد کنید و به همراه زردچوبه و روغن داخل قابلمه تفت دهید تا نرم شود سپس گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و چند لیوان آب روی گوشت ریخته و ابتدا روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش بیاید سپس حرارت را کم کنید و صبر کنید تا گوشت خوب پخته شود.

مرحله سوم: افزودن عدس

وقتی گوشت در حال پخت است عدس را اضافه کنید و صبر کنید تا پخته و نرم شود وقتی گوشت پخته شد آن را از قابلمه جدا کنید و استخوان گوشت را خارج کنید و گوشت را ریش ریش کنید سپس داخل قابلمه بریزید.

مرحله چهارم: پخت آش خیار

بلغور پخته شده را به مواد آش اضافه سپس پیاز داغ و سیر را خرد کنید و داخل تابه با کمی روغن تفت دهید و کمی از آن را داخل آش بریزید حالا نوبت به خیارها می‌رسد. خیارهایی را که به اندازه تقریبی یک بند انگشت خرد کرده‌ایم حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم تفت می‌دهیم و بعد به محتویات آش اضافه می‌کنیم. باید مراقب باشیم خیارها در این مرحله له نشوند و حالا باید نمک و فلفل آش را اندازه کنیم و منتظر بمانیم تا خوب جا بیفتد و در آخر نزدیک سرو کشک را اضافه نموده و هم بزنید سپس داخل کاسه ریخته و به همراه نعنا خشک و پیاز داغ تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه آش خیار همدان

  1. می توانید عدس را جداگانه بپزید تا رنگ آش را تیره نکند.
  2. می توانید به دلخواه تخم های داخل خیار را خارج کنید.
  3. می توانید از کمی قلم نیز در تهیه این آش استفاده کنید.
  4. به دلخواه در بعضی از رسپی کمی نخود و یا لوبیا هم اضافه می شود می توانید استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
4
دیدگاه