طرز تهیه آش کاچی همدان ساده و خوشمزه و محلی با بلغور بدون گوشت

دستور پخت آش کاچی 

طرز تهیه آش کاچی

 

آش کاچی یکی از آش های بسیار خوشمزه می باشد که اصالت ایرانی دارد و بیشتر در شهرهای همدان، تویسرکان، ملایر تهیه می شود و فوق العاده راحت می باشد زیرا در گذشته و روز های برفی که امکان خرید و فراهم کردن مواد یک آش به دلیل بسته بودن راه سخت بود در همدان پخت این آش در خانه بسیار مرسوم بوده است. شما می توانید این آش را برای تنوع در آش های خود تهیه کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. آش ها از جمله پیش غذا های ما ایرانی ها می باشد که در دورهمی و عصرانه و ماه رمضان گزینه بسیار خوبی می باشد. این آش بسیار مقوی و مغذی می باشد و مواد در دسترسی دارد. شما می توانید این آش را بدون گوشت تهیه کنید. امروز در پارسی دی طزر تهیه آش کاچی همدانی به روش محلی را به شما یاد خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آش کاچی مخصوص همدان و توسیرکان و ملایر

  • بلغور گندم ۱ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد
  • سیر رنده ۱ ق غذا خوری
  • عصاره مرغ یا گوشت ۱ عدد
  • کشک مرغوب ۱ پیمانه
  • روغن حیوانی یا کره ۵۰ گرم
  • نعنا داغ برای تزیین به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه آش کاچی با بلغور و کشک

مرحله اول : آماده سازی مواد

ابتدا باید از شب قبل بلغور گندم را پاک کنید و خوب بشورید و با آب فراوان خیس کنید. اگر زمانی کافی ندارید حداقل باید ۲ ساعت بلغور را بخسانید. این کار باعث می شود بلغور بهتر پخته شود. پیاز ها را پوست بگیرید و بشورید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

در ادامه داخل قابلمه ای که قرار است آش را داخل آن بپزید ۲ الی ۳ ق غذا خوری روغن بریزید و پیاز ریز شده و نگینی شده را اضافه کنید و تفت دهید تا سبک و نرم طلایی شودو نباید خیلی رنگ بگیرید و تیره شود. سپس سیر را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی سیر بلند شود.

مرحله سوم: مخلوط کردن مواد

بلغور خیس خورده را آبکش کنید و به مواد فوق اضافه کنید و هم بزنید و در ادامه استاک و یا عصاره گوشت و مرغ را اضافه کنید. شما می توانید از عصاره آماده استفاده کنید و یا از آب قلم برای پخت این آش استفاده کنید. روی مواد آب بریزید و اجازه دهید به جوش بیاید و بعد حرارت را کم کنید و بگذارید تا آش پخته شود.

مرحله چهارم: تهیه آش کاچی

در حین پخت آش کاچی باید مداوم هم بزنید زیرا بلغور زود ته می گیرد و هر یک ربع باید هم بزنید. زمانی که بلغور پخت و آش غلیظ شد ( غلظتی همانند حلیم داشته باشد و نباید شل باشد) کشک را اضافه کنید و هم بزنید. در انتها مزه آش را بچشید و اگر کم نمک بود مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و در انتها روغن حیوانی یا کره را اضافه کنید. آش کاچی ما آماده شده است در ظرف بکشید و با نعنا داغ و کشک تزیین کنید و با نان تازه و سبزی سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه آش کاچی ساده بدون گوشت

  1. به دلخواه می توانید گردو نیز به این آش اضافه کنید.
  2. به دلخواه می توانید مقدار سیر را بیشتر بریزید.
  3. این آش باید غلیظ باشد.

همچنین ببینید

طرز تهیه آش کاچی همدان ساده و خوشمزه و محلی با بلغور بدون گوشت
3.7 (73.33%) 3 votes