طرز تهیه حلوا دهین نجف خوشمزه و مغذی مرحله به مرحله

طرز تهیه حلوا دهین

 

از معروف ترین حلواها می باشد که اصالت آن به شهر نجف و کربلا بر می گردد این حلوا علاوه بر خوشمزگی بسیار مغذی بوده و به همین دلیل در ایران و بعضی از کشورهای آسیایی طرفدارانی زیادی دارد. حلوا دهین طبیعت گرمی دارد و از این رو غذای کاملی محسوب می شود ولی در نظر داشته باشید به دلیل شیرینی مواد قندی به بیماران دیابتی و کسانی که کلسترول بالا دارند توصیه نمی شود. می توانید حلوا دهین نجف را در ماه مبارک رمضان به عنوان دسر یا وعده کامل تهیه کنید. معروف ترین حلوا دهین برای شخصی به نام ابوعلی است که از دنیا رفته ولی خیلی از شاگرد های ابوعلی در بازار نجف این حلوا را میپزند. امروز در پارسی دی یکی از مقوی ترین حلوا ها را به شما آموزش خواهیم داد با حلوا دهین همراه ما باشید.

مواد لازم 

آرد۲ پیمانه
شکر۱ پیمانه
شیر یا آب ولرم۱ پیمانه
پودر نارگیل چرب۱ پیمانه
روغن حیوانی یا جامد۱/۲ پیمانه
آبلیمو۱ ق غذا خوری
وانیل یا پودر هل۱/۲ ق چای خوری
شیره خرما یا انگور۲ ق غذا خوری

طرز تهیه حلوا دهین

مرحله اول : آماده سازی مواد حلوا

ابتدا شکر را با شیر یا آب ولرم داخل کاسه ریخته و به آن وانیل یا پودر هل را اضافه می کنیم و با همزن دستی خوب هم می زنیم تا شکر حل شود سپس آبلیمو را اضافه کرده و دوباره با همزن دستی می زنیم تا مواد خوب مخلوط شود و در انتها روغن و شیره خرما و آرد را افزوده و با همزن خوب مخلوط می کنیم تا غلظت مواد به حد فرنی برسد (اگر غلظت مواد زیاد باشد حلوا سفت و خشک می شود).

مرحله دوم : ریختن حلوا در قالب پیرکس

کف و دیواره قالب را با روغن حیوانی یا جامد کاملا چرب می کنیم سپس نیمی از پودر نارگیل را کف و روی دیواره های ظرف مورد نظر بپاشید و نیمی از مواد حلوا دهین را ریخته و به دلخواه روش مغز گردو قرار می دهیم و مابقی پودر نارگیل را ریخته سپس نیمی دیگر مواد حلوا ریخته و روی آن را صاف کنید.

مرحله سوم : پخت حلوا دهین

فر را از قبل گرم کرده سپس ظرف حلوا را در سینی وسط فر با دمای ۱۴۰ درجه بمدت ۲ الی ۳ ساعت قرار می دهیم تا شکر با دمای پایین فر کاراملی و حلوا تغییر رنگ دهد سپس از فر خارج کرده و از قالب خارج می کنید و به دلخواه روی حلوا دهین را تزئین می کنیم. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت حلوا دهین

  1. می توانید شیره انگور را جایگزین شیره خرما کنید.
  2. مقداری گردو خرد شده داخل مواد حلوا ریخته.
  3. این حلوا به دلیل اینکه در مرحله اول مانند دیگر حلوا پخت ندارد زمان استفاده از فر آن بیشتر است (روش پخت سنتی این حلوا اینگونه است که می توانید کمی مواد را با شعله کم بپزید سپس ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید)
  4. می توانید برای پخت از سولاردم استفاده کنید در دمای ۱۵۵ درجه بمدت ۱ ساعت قرار دهید.
  5. کره را می توان جایگزین روغن کرد.
  6. می توانید از شیر نارگیل نیز بجای شیر استفاده کنید.

همچنین ببینید

از
10
دیدگاه