طرز تهیه حلوا گندی بهبهان خوشمزه و مجلسی با طعم متفاوت با آرد برنج

طرز تهیه حلوا گندی بهبهان

 

حلوا قالبی یا حلوا برنجی یکی از حلواهای خوشمزه و مقوی است که برای شهر بهبهان می باشد و از محبوب ترین دسر های بهبهان می باشد. این حلوا معمولا برای نذری و در ایام محرم در حجم زیاد پخته می شود. فقط کافیه یکبار این حلوای خوشمزه را امتحان کنید تا عاشق این طعم و مزه فوق العاده بشید. حلوا دارای طبع گرم است و مناسب برای کسانی است که دارای ضعف بدنی هستند و می خواهند انرژی بدنشان افزایش پیدا کند می باشد. همچنین برای دل درد و کمر درد مناسب است. حلوا با دستور های مختلف پخت می شود. امروز قصد داریم طرز تهیه حلوا گندی بهبهان را در پارسی دی به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم 

آرد برنج۱.۵ کیلو
شکر۱.۵ کیلو
آببه میزان لازم
روغن جامدبه میزان لازم
گلاب و عرق هلبه میزان لازم

طرز تهیه حلوا گندی یا حلوا قالبی با آرد برنج

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا آرد برنج را بدون روغن در تابه مناسب بریزید و با حرارت ملایم تفت دهید. تا رنگ آن کرمی شود و خامی آرد گرفته شود. سپس روغن جامد را به مواد اضافه کنید تا مقداری که تکه تکه شود. مخلوط را به طور ملایم خوب هم بزنید. در این مرحله شکر را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. دقت داشته باشید در هر مرحله باید به طور مداوم مواد هم زده شود. سپس آب را به آرد اضافه کنید تا جایی که آب روی مواد را بگیرد.

مرحله دوم: اضافه کردن گلاب و هل

بعد از اینکه مواد را خوب هم زدید نوبت به هل و گلاب می باشد. به مقدار دلخواه گلاب و عرق هل را به  مواد اضافه کنید و هم بزنید. اگر آرد خیلی سفت شده بود می توانید به آن مقداری آب داغ اضافه کنید و هم بزنید تا آب کشیده شود. برای فهمیدن اینکه آب کشیده شده با کفگیر حلوا را صاف کنید اگر روی مواد حالت حباب زدن پیدا کرد، هنوز آب اضافی دارد و باید بیشتر روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله سوم: پخت حلوا

بعد از تمام شدن آب حلوا با کفگیر روی مواد را صاف کنید و سطح حلوا را کمی روغن بریزید و درب تابه را بگذارید اجازه دهید دم کشیده شود. بعد از ۲۰ دقیقه حلوا را دوباره هم بزنید و دوباره سطح آن را صاف کنید و مقداری روغن بریزید. این کار را ادامه دهید. هر چقدر مواد بیشتر باشد این مرحله زمان بر می باشد. با این دستور پخت ۲ مرحله کافی است. بعد از انجام این مرحله دان بودن برنج را امتحان کنید. اگر برنج ها دم کشیده شده بود و از خامی در آمده بود، حلوا آماده قالب زدن است.

مرحله چهارم: قالب زدن حلوا

در یک سینی مناسب مقداری دارچین روی سطح آن بریزید. سپس مقدار خیلی کم روغن وسط حلوا بریزید و کفگیر را با آن چرب کنید و با یک پیش دستی کم کم مواد را به کناره تابه بکشید و قالب بزنید. حلوا های قالب زده را روی سینی که دارچین ریخته اید بچینید. تا پایان قالب زدن زیر تابه با شعله ملایم روشن باشد وگرنه حلوا سفت می شود و نمی توانید قالب بزنید. اجازه دهید حلوا روی سینی سرد شود. بعد از سرد شدن آماده سرو است. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت حلوا گندی 

  1. مقدار آب بستگی به آب خور آرد برنج دارد و ممکن است کمی متفاوت باشد.
  2. می توانید از قالب های طرح دار استفاده کنید.
  3. در همه مراحل شعله را به صورت ملایم روشن بگذارید.
  4. بهتر است از روغن جامد به جای روغن مایع استفاده کنید.

همچنین ببینید

از
3
دیدگاه