طرز تهیه حلوا هویج تبریزی خوشمزه و مجلسی با آرد برنج در منزل

طرز تهیه حلوا هویج هندی شیرازی , دستور حلوا هویج عربی با آرد گندم , xvc jidi pg hd i d

 

یکی از انواع حلواهای خوشمزه و بسیار مجلسی ایرانی است که بیشتر در ماه مبارک رمضان به عنوان افطاری سرو می شود. از این حلوای مجلسی می توانید برای زیباتر کردن سفره افطاری خود استفاده کنید و همان طور که می دانید حلوا دارای انرژی زیادی می باشد و می تواند یک میان وعده بسیار خوب برای کودکان نیز باشد. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر حلوا هویج تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری حلوا هویج تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خاص حلوای هویج با پرتال پارسی دی همراه باشید.

 

مواد لازم

کره۳۰ گرم
گلاب۱ پبمانه
شکر۱ پبمانه
هویج۵۰۰ گرم
آرد سفید۱ پیمانه
روغن مایع۱/۲ پیمانه
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
خلال پسته و مربای هویجبرای تزیین

طرز تهیه حلوای هویج

مرحله اول: آماده سازی هویج

برای تهیه مربای هویج خانگی ابتدا در قابلمه ای آب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر به جوش بیاید.بعد هویج ها را با پوست کن تمیز می کنیم و می شوییم و در آب در حال جوش می ریزیم تا به مدت ۳۰ دقیقه کاملا بخار پز شوند سپس هویج ها را داخل غذاساز ریخته و پوره کنید.

مرحله دوم: تهیه شربت

برای آماده کردن شربت معطر ابتدا ۱ پیمانه گلاب را در قابلمه کوچکی می ریزیم و روی آن شکر می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و با قاشق آرام شکر را در آب هم می زنیم تا زودتر حل شود سپس زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید دقت کنید نباید شرتب بجوشد در حدی که دانه ای شکر ذوب شود کافی می باشد.

مرحله سوم: تفت دادن آرد

تابه ای متناسب با مقدار آرد روی حرارت قرار می دهیم و آرد را در تابه الک می کنیم و تفت می دهیم تا بوی خامی آن کاملا گرفته شود و حرارت را خاموش می کنیم و هنوز به تفت دادن ادامه می دهیم چون تابه داغ است و رها کردن آرد باعث سوختن آرد می شود.آرد تفت خورده را از روی حرارت بردارید و الک کنید و داخل همان تابه کره و روغن مایع را بریزید تا کره ذوب شود.

مرحله چهارم: افزودن پوره هویج

در ادامه آرد تفت خورده را به کره و روغن مایع اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با روغن و کره یکدست شود سپس پوره هویج را به تدریج به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله پنجم: تهیه حلوا هویج

در ادامه شربت را که در مرحله دوم تهیه کردیم طی ۳ مرحله به مواد حلوا اضافه کنید و مدام و سریع هم بزنید تا شربت جذب حلوا شود سپس مدام روی حرارت ملایم حلوا را هم بزنید تا حلوا وسط قابلمه جمع شود بعد از اینکه حلوا جمع شد تابه را به راست و چب مانند گهواره تکان دهید به همین راحتی حلوا ما آماده شده است حلوا را در ظرف مورد نظر می ریزیم و به هر صورت که تمایل داریم به آن حالت می دهیم و یا می توانیم برای مجلسی تر شدن ظاهر حلوا کف قالبی را با فرچه که کمی آغشته به روغن کرده ایم چرب کنیم و حلوا را در قالب بریزیم و خوب فیکس کنیم و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهیم تا خنک شود و حالت بگیرد.سپس از یخچال بیرون می آوریم و روی قالب حلوا بشقابی می گذاریم و قالب را بر می گردانیم و حلوای زیبا را با مربای هویج ، خلال پسته یا بادام تزئین می کنیم و نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت حلوا هویج

  1. بسته به ذائقه خود می توانید تا ۲ پیمانه شکر نیز اضافه کنید.
  2. می توانید از مخلوط گلاب و آب استفاده کنید.
  3. از آرد نول یا سفید استفاده کنید رنگ حلوای شما روشن و اگر از آرد گندم استفاده کنید کمی تیره تر خواهد شد.
  4. در تفت دادن آرد دقت کنید آدر نباید خیلی تغییر رنگ دهد.
  5. به دلخواه می توانید کمی پودر هل استفاده کنید ولی دقت کنید استفاده زیاد از هل این حلوا را تلخ می کند.
  6. زمانی که شربت را اضافه می کنید هر بار که می ریزد هم بزنید مدام تا شربت جذب شود سپس قسمت بعدی شربت را بریزید.
  7. وقتی شربت را اضافه کردید احساس می کنید حلوا شل است با هم زدن مدام به مدت ۵ دقیقه حلوا خودش را گرفته و گهوار می شود.
  8. حرارت در حین تفت دادن آرد خیلی کم باشد.

 

 

همچنین ببینید

از
30
دیدگاه
source : sanazsania