طرز تهیه مگشت پلو (امگشت) جنوبی خوشمزه و مجلسی با تن ماهی

طرز تهیه مگشت پلو

 

امگشت پلو یک غذای بسیار آسون و در عین حال خوشمزه جنوبی است و برای روزهایی که فرصت کافی برای تهیه غذا نداشته باشید، عطر و طعم مشگت پلو فوق العاده است و هر چقدر تندتر تهیه شود لذیذ تر می شود، مشگت پلو در واقع ترکیبی از مزه های مختلف است که بسیار خوشمزه و مقوی می باشد. می توانید مشگت پلو را هم با تن ماهی هم با ماهی تهیه کنید. امروز در پارسی دی با یک غذای جنوبی ناشناخته بسیار خوشمزه به نام مگشت پلو همراه باشید.

مواد لازم 

برنج۲ پیمانه
تن ماهی۱ عدد
سیر۳ حبه
سبزی ماهی(شامل ۲۰۰ گرم گشنیز و ۵۰ گرم شنبلیله)
گردو۳ عدد
کشمش پلویی۱/۲ پیمانه
پیاز۱ عدد
نمک و فلفل سیاه و قرمز و تخم گشنیز و گرد لیمو و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه مگشت پلو با تن ماهی

مرحله اول : تهیه مواد میانی

ابتدا پیاز را نگینی یا خلالی خرد کرده و داخل تابه با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود سپس زردچوبه و سیر رنده شده را اضافه و تفت داده تا عطر سیر خارج شود سپس سبزی ماهی را به همراه تن ماهی اضافه می کنیم و خوب تقت می دهیم در انتها تمامی ادویه ها را افزوده و از روی حرارت برمیداریم.

مرحله سوم : تفت دادن کشمش

کشمش را با مقداری آب از قبل خیس می کنیم سپس آبکشی کرده و داخل تابه ای کوچک کره یا روغن بریزید سپس کشمش ها را با مقداری دارچین تفت بدهید و برای ۲ دقیقه در تابه را بگذارید تا کشمش پف کند کنار گذاشته و برای تزئین غذا استفاده می کنیم.

مرحله سوم : دم گذاشتنن مگشت پلو

برنج را از قبل با مقداری نمک خیس کنید و قابلمه ای را پر آب کنید و روی حرارت گذاشته تا به جوش بیاد سپس برنج را داخل آب در حال جوش بریزید و کمی صبر کنید تا برنج کمی نرم شود سپس آبکش کرده و کف قابلمه ته دیگ نان لواش یا سیب زمینی می گذاریم و یک لایه برنج و مقداری از مواد تن ماهی ریخته و با کفگیر به خوبی مواد را مخلوط کرده این کار را ادامه داده تا مواد و برنج تمام شود سپس برنج را بمدت ۵۰ دقیقه دم بگذارید و در انتهای پخت کمی زعفران را به همراه کره روی برنج ریخته و در ظرف سرو کشیده و روی مگشت پلو کشمش های تفت داده شده را بریزید و میل نمایید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت مگشت پلو

  1. از ادویه پلویی لای برنج ریخته تا عطر و طعم بی نظیری به مشگت پلو دهد.
  2. از انواع ماهی ها نیز می توانید استفاده کنید.
  3. در بعضی از رسپی ها لوبیا چشم بلبلی نیز اضافه می کنند که شما بنا به ذائقه خود ۱/۲ پیمانه می توانید بریزید.
  4. ۱ ق غذا خوری رب گوجه فرنگی نیز می توانید اضافه کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه مگشت پلو (امگشت) جنوبی خوشمزه و مجلسی با تن ماهی
3.5 (70.77%) 13 votes