طرز تهیه قلیه تن ماهی جنوبی ساده و خوشمزه با رب و تمر هندی

طرز تهیه قلیه تن ماهی

 

یکی از انواع قلیه ها می باشد که خیلی زودتر تهیه می شود و همان طور که مشخص است با تن ماهی طبخ می شود قلیه یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین غذاهای ایرانی می باشد که اصالت آن برای جنوب کشور است و بین بیشتر مردم ایران این غذا محبوب است در گذشته قلیه را داخل تنور می پختند. اما اگر شما تن ماهی نیز دوست ندارید می توانید ماهی دلخواه را جایگزین کنید. اگر زیاد زمان کافی برای تهیه غذا ندارید و دوست دارید یک غذای جدید و خوشمزه تهیه کنید قلیه تن ماهی بهترین گزینه است ما سعی کردیم بهترین رسپی و بیشترین نکات تهیه قلیه تن ماهی را به شما یاد دهیم. امروز در پارسی دی قلیه تن ماهی جنوبی با رب و تمر هندی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

  • سبزی قلیه شامل شنبلیله ۱۰۰ گرم و ۴۰۰ گرم گشنیز
  • نمر هندی ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم
  • کنسرو تن ماهی ۲ عدد
  • سیر ۱ بوته
  • پیاز ۱ عدد
  • رب ۱/۲ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر زنجبیل، پودر زیره، پودر سیر، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه قلیه تن ماهی با رب و تمر هندی

مرحله اول: آماده سازی سبزی و تمر هندی

ابتدا سبزی را پاک کرده و بشورید و سپس ساطوری ریز خرد کنید و به همراه روغن جامد خوب سرخ کنید ولی دقت کنید نسوزد چون به این ترکیب زیاد سرخ شود مزه آن تلخ می شود پس با حرارت کم تفت دهید تا رنگ سبزی تیره شود. تمر هندی را با آب جوش داخل کاسه ریخته و هم بزنید تا کاملا باز شود سپس از صافی رد کنید و خوب فشار دهید تا هسته و پوسته تمر هندی جدا شود.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و سیر

پیاز را پوست گرفته و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه مورد نظر کمی تفت دهید تا سبک شود ولی طلایی نشود سپس ۱ بوته سیر را پوست گرفته و پوره کنید و با پیاز خوب تفت دهید تا عطر سیر بلند شود و در انتها از تمام ادویه ها و کمی نمک به پیاز و سیر اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله سوم: پخت قلیه تن ماهی

در ادامه رب را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود سپس سبزی سرخ شده را به همراه عصاره تمر هندی که از قبل گرفتید اضافه کنید و روی سبزی ۱ پیمانه آب ریخته و بگذارید به مدت ۱ ساعت بجوشد تا جا بیفتد و روغن پس دهد.

مرحله چهارم: افزودن تن ماهی

در ادامه آرد را با چند قاشق آب سرد باز کرده و به قلیه اضافه کنید و کمی هم بزنید حالا تن ماهی را افزوده و زیاد هم نمی زنیم که گوشت تن ماهی خیلی ریز شود باید به شکل درسته داخل قلیه مشخص باشد سپس بعد از غلیظ شدن قلیه غذای ما آماده شده است. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت قلیه تن ماهی جنوبی

  1. افزودن آرد باعث لعاب بیشتر می شود.
  2. می توانید به جای رب از چند عدد گوجه استفاده کنید.
  3. وقتی آرد را اضافه می کنید سریع هم بزنید تا آرد گلوله نشود.
  4. در ریختن نمک احتیاط کنید زیرا تن ماهی خودش کمی نمک دارد.
  5. نسب به ذائقه خود میزان تندی این غذا را زیاد کنید.
  6. مقدار خیلی کم دارچین اضافه کنید.

همچنین ببینید  

از
7
دیدگاه