طرز تهیه برنج آبکش ایرانی با ته دیگ مجلسی همراه با فوت و فن آن

برنج آبکش

 

در نگاه اول شاید کمی سخت به نظر بیاد ولی با رعایت کردن چند نکته که ما امروز به شما یاد خواهیم داد یک برنج آبکش درجه یک درست خواهید کرد. اولین نکته برای پخت برنج آبکش برنج مرغوب و درجه یک است هر چقدر برنج شما کیفیت بیشتری داشته باشد در نهایت پلو خوشمزه تری خواهید داشت سعی کنید برنج را چندین بار پاک کنید تا سنگ ریزه یا کرم داخلش نباشد. برخلاف باور عمومی نشاسته در برنج کته و آبکش به یک میزان می باشد و همچنین زمان پخت برنح رابطه مستقیمی با تبدیل سریع نشاسته با قند دارد در برنج آبکش زمان پخت کمتری برنج در آب است که باعث می شود برنج به یکدیگر نچسبند اما در برنج کته برنج نرمتر و دانه ها آن بهم چسبیده می شود. امروز در پارسی دی برنج آبکش همراه با نکات کلیدی را به شما یاد خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج۲ پیمانه
نمک۲  ق غذا خوری
روغن مایعبه مقدار لازم

طرز تهیه برنج آبکش با ته دیگ

مرحله اول : شستن برنج آبکش

وقتی برنج را خوب پاک کردید نوبت به شستن آن است برنج را چندین بار با آب ولرم بشورید تا آب برنج شما زلال شود دقت کنید در این مرحله نباید برنج را چنگ بزنید.

مرحله دوم : خسیاندن برنج

برنج را در کاسه ای ریخته و به آن نمک اضافه کنید و اجازه دهید ۲ الی ۳ ساعت خیس بخورد برنج هرچقدر بیشتر خیس بخورد به اصطلاح ری بیشتری می کند و قد می کشد.

مرحله سوم : جوشاندن برنج

بعد از گذشت گذشت چند ساعت یک قابلمه باتوجه به حجم برنج خیس کرده بردارید و داخلش آب ریخته روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاد وقتی جوش آمد برنج را داخل آب در حال جوش می ریزیم.

مرحله چهارم : آبکش کردن برنج

دانه ها برنج را با قاشق بردارید و با دست چک کنید که نرم شده سپس آن را آبکش کرده و تا آب اضافی آن خارج شود.

مرحله پنجم : دم گذاشتن برنج آبکش

قابلمه را شسته تا تمیز شود سپس روی حرارت می گذاریم تا آب اضافی آن تبخیر شود سپس کف قابلمه مورد نظر روغن ریخته تا داغ شود سپس ته دیگ مورد نظر از جمله سیب زمینی یا نان لواش یا کاهو .. را کف قابلمه بگذارید و برنج را مانند کوه در وسط قابلمه ریخته و چند سوراخ روی آن ایجاد می کنیم و در قابلمه را دمکنی گذاشته بمدت ۴۰ الی ۶۰ دقیقه برنج را دم می گذارید در انتهای پخت زعفران و کره یا روغن کرمانشاهی روی روغن ریخته سپس در دیس بکشید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت برنج آبکش

  1. برای هر پیمانه ۱ قاشق سوپ خوری در نظر بگیرید.
  2. برای اینکه برنج شما وا نره می توانید به آب در حال جوش یک قاشق سوپ خوری آبلیمو یا سرکه بریزید.
  3. بهترین زمان آبکش کردن برنج وقتی است که برنج نه خیلی سفت نه خیلی نرم باشد.
  4. اگر احساس کردید نمک زیاد اضافه کردید موقع آبکش کردن آب سرد روی برنج ریخته تا نمک اضافی خارج شود.

همچنین ببینید 

طرز تهیه برنج آبکش ایرانی با ته دیگ مجلسی همراه با فوت و فن آن
4.4 (88.24%) 17 votes