طرز تهیه میگو پلو زعفرانی مجلسی و خوشمزه به سبک جنوبی

طرز تهیه میگو پلو

یکی از انواع غذاهای پلویی ایرانی است که در دسته بندی غذاهای دریایی قرار می گیرد. این غذای خوشمزه اصالتا متعلق به استان های جنوبی کشورمان مثل بوشهر و خوزستان می باشد ، البته امروزه میگو پلو را به دلیل طعم بسیار خوبش در تمام شهرهای کشور طبخ می کنند.با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر میگو پلو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری میگو پلو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی و طرز تهیه میگو پلو با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
برنج۳ پیمانه
گشنیز۵۰ گرم
میگو پاک شده۳۰۰ گرم
روغن مایعبه مقدار لازم
زعفران۱ ق غذا خوری
رب گوجه فرنگی۲  ق غذا خوری
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه میگو پلو

1مرحله اول: تفت دادن

ابتدا پیاز و سیرها را پوست می گیریم و آبکشی می کنیم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا داغ شود سپس پیاز و سیر را در روغن می ریزیم و تفت می دهیم تا نرم شوندو آن وقت به هر میزان که تمایل دارید زردچوبه ،نمک و فلفل سیاه روی پیاز و سیر می ریزیم و مجددا تفت می دهیم تا پیاز و سیر تغییر رنگ بدهند و طلایی شوند و آن وقت میگوها را نیز اضافه می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم تا ادویه ها به خورد میگوها نیز برود.

2مرحله دوم: پخت میگو

زمانی که رنگ میگوها تغییر کرد رب گوجه فرنگی را می افزاییم و خوب مواد را با هم تفت می دهیم تا منسجم شوند. سپس زعفران دم کرده را با ۱ لیوان آب داغ به مواد داخل تابه اضافه می کنیم و حرارت را ملایم می کنیم تا سس میگو پلو بجوش بیایدو غلیظ شود تا جایی که دیگر آبی در سس وجود نداشته باشد. گشنیز را که از قبل خرد کرده ایم را به مواد داخل تابه اضافه می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. در قابلمه ای آب می ریزیم

3مرحله سوم: پخت برنج

و مقداری نمک و روی حرارت زیاد اجازه می دهیم تا بجوش بیاید و سپس برنج را ۲ الی ۳ بار آب می گیریم و آب آن را بیرون می ریزیم تا تمیز شسته شود و سپس داخل آب جوش می ریزیم و یک هم می زنیم و اجازه می دهیم تا نیم پز شود.یک دانه از برنج را زیر دندان می گیریم و اگر اطراف آن نرم بود ولی مغزش سفت بود نیم پز شده است،برنج را در آبکش می ریزیم و قابلمه را می شوییم و روی حرارت می گذاریم تا داخلش خشک شود،بعد روغن کف آن می ریزیم و برای ته دیگ نان یا سیب زمینی را پوست می گیریم و می شوییم و حلقه حلقه می کنیم.

4مرحله چهارم: تهیه میگو پلو

در ادامه سیب زمینی ها را کف قابلمه می چینیم و مقداری از برنج را روی ته دیگ می ریزیم و کمی از سس روی آن می ریزیم و مجددا برنج و لایه بعد سس میگو می ریزیم تا موادمان تمام شود و لایه آخر برنج باشد.اگر نیاز بود کمی آب و روغن روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار بپیچد و سپس کم می کنیم تا خوب پلو بپزد. پس از پخت مواد را زیر و رو می کنیم تا خوب مخلوط شوند و در دیس می کشیم.نوش جان

فوت فن های دستور پخت میگو پلو

  1. میگو را نباید بیشتر از ۵ الی ۷ دقیقه تقت دهید وگرنه لاستیکی می شود.
  2. می توانید به دلخواه از خلال پسته و بادام برای تزیین استفاده کنید.
  3. به میگو آبلیمو نزنید زیرا باعث سفت شدن آن می شود.

همچنین ببینید

از
166
دیدگاه
source : popak.food