طرز تهیه والک پلو با مرغ خوشمزه و مجلسی با دستور پختی متفاوت

طرز تهیه والک پلو

یکی از خوشمزه ترین غذا های تهران و شمیرانات و همچنین مرسوم در کرمانشاه می باشد که هم با مرغ و هم با ماهی و گوشت طبخ می شود، والک در واقع نوعی سیر کوهی می باشد ولی نسبت به سیر طعم و مزه ملایم تر و شیرین تر دارد و برگ های آن پهن و براق است، اما این گیاه خوش طعم دارای خواص زیادی از جمله کاهش فشار خون، آنفلونزا، برونشیت و همچنین مفید برای تصفیه خون است. والک در فصل بهار رشد می کند ولی شما می توانید به صورت خشک نیز استفاده کنید و یا در فصل بهار آن را فریز کرده استفاده کنید. امروز یکی از خوشمزه ترین والک پلو با مرغ را به شما آموزش می دهیم با ما در پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم 

سبزی والک۵۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
سینه مرغ یا ران مرغ۳ تکه
پیاز۱ عدد
هویج۲ عدد
رب گوجه فرنگی۲ ق غذا خوری
سیر۲ حبه
زعفرانبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه والک پلو

مرحله اول : پخت مرغ

ابتدا سینه مرغ یا ران مرغ را داخل تابه با مقداری روغن خوب تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود سپس مرغ ها را از تابه خارج می کنیم و داخل همان تابه پیاز نگینی کرده را به همراه زردچوبه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا سبک شود سپس سیر رنده شده را اضافه می کنیم و تفت داده تا عطر سیر خارج شود. رب گوجه فرنگی را همراه با هویج های حلقه شده و فلفل سیاه و نمک افزوده و تفت می دهیم و مقداری آب اضافه کرده و مرغ ها را داخل ظرف گذاشته و مقداری زعفران اضافه می کنیم و زمان می دهیم تا مرغ خوب مغز پخت شود.

مرحله دوم : آماده سازی والک

والک ها را پاک کنید با قیچی یا چاقو خرد کنید و بشورید، والک گل ندارد و بیشتر شن دارد سپس مقداری سرکه روی والک ها ریخته و ۵ دقیقه بگذارید تا بماند سپس آبکشی نموده.

مرحله سوم : دم گذاشتن والک پلو

برنج را از چند ساعت قبل با آب و نمک خیس کنید سپس روی حرارت گذاشته تا به جوش بیاد (شما در این مرحله می توانید هم والک ها را کمی در روغن تفت داده سپس به برنج اضافه کنید و هم می توانید به صورت خام مانند سبزی پلو به برنج اضافه کنید) در حین جوشیدن برنج مدام کف روی برنج را بگیرید سپس سبزی والک را اضافه و آبکش می کنیم و کف قابلمه سیب زمینی حلقه شده را می چینیم و برنج را اضافه و دم می گذاریم در اواخر پخت مقداری روغن کرمانشاهی یا کره روی برنج ریخته و در ظرف سرو می کشیم و همراه با مرغ و سالاد شیرازی و یا ترشی سرو می کنیم. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت والک پلو

  1. برای خوش عطر شدن این پلو می توانید از چند عدد برگ سیر استفاده کنید.
  2. برای خوش طعم شدن مرغ از برگ بو استفاده کنید.
  3. مرسوم است برای طعم بهتر این پلو لا به لای برنج مقداری سماق نیز اضافه می کنند.
  4. اگر برنج را دمی می گذارید در نظر داشته باشید آب کمتری نسبت به همیشه بریزید زیرا خود والک نیز آب می اندازد.
  5. والک ماندگاری زیادی در فریرز دارد.

همچنین ببینید

از
15
دیدگاه