طرز تهیه تاک پلو خوشمزه و سنتی با مرغ مزه دار شده به روش سمنانی

طرز تهیه تاک پلو

 

یکی از غذا های اصیل و سنتی شهرستان شاهرود استان سمنان است. بدلیل استفاده از برگ مو به این غذا پلو برگ مو نیز گفته می شود. تاک پلو را می توان هم با ماهیچه گوسفندی هم مرغ تهیه کرد. این غذا برای بیماران دیابتی بسیار مناسب است زیرا بدلیل داشتن فیبر بالا در برگ مو سطح گلوکز خون را پایین می آورد. سعی کنید برای این غذا از برگ های کوچک استفاده کنید. امروز در پارسی دی تاک پلو سنتی و خوشمزه را با مرغ به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم

برنج۳ پیمانه
برگ مو۳۵۰ گرم
سینه مرغ یا ران مرغ یا فلیه مرغ بدون استخوانبه مقدار لازم
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
سویا سس۱ ق غذا خوری
سس خردل۱ ق چای خوری
گرد لیمو عمانی۱ ق سوپ خوری
زعفرانبه مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه تاک پلو با مرغ

مرحله اول : مرینت کردن مرغ

ابتدا پیاز را خلالی کنید و مرغ را داخل ظرفی بگذارید سپس سیر رنده شده و سویا سس و سس خردل و گرد لیمو و نمک و فلفل را افزوده و مرغ را خوب ماساژ دهید و برای ۱ ساعت بگذارید داخل یخچال تا استراحت کند و مزه دار شود.

مرحله دوم : پختن مرغ

تکه مرغ مزه دار شده را از یخچال خارج کنید و مقداری روی آن زعفران بریزید سپس مرغ ها را داخل قابلمه سرخ کرده و مقداری آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا مرغ ها پخته شوند.

مرحله سوم : آماده سازی برگ مو

برگ مو ها را داخل لگن آب ریخته برای چند دقیقه بگذارید بماند و این کار را برای چند بار تکرار کنید تا تمیز شود سپس داخل آبکش ریخته و به اندازه دلخواه خرد کنید سپس با مقدار کمی آب داخل تابه بپزید.

مرحله سوم : دم گذاشتن تاک پلو

ابتدا مقداری آب را داخل قابلمه ریخته تا به جوش بیاد سپس برنج را که از چند ساعت قبل با مقداری نمک خیس کردیم اضافه می کنیم و مدام کف روی برنج را می گیریم سپس وقتی برنج نرم شد آبکش کرده و کف قابلمه را مقداری روغن ریخته و از برگ مو های درسته برای ته دیگ تاک پلو استفاده می کنیم در ادامه یک لایه برنج ریخته و روی آن مقداری از برگ مو های خرد شده را به همراه پودر لیمو عمانی می ریزیم و با برنج حسابی مخلوط می کنیم سپس برنج را بمدت ۴۰ دقیقه دم بگذارید در انتها برنج را در ظرف سرو به همراه مرغ های پخته شده سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت تاک پلو با مرغ

  • اگر سس خردل نداشتید از پودر خردل استفاده کنید.
  • برگ مو ها را بجای پختن می توانید بخار پز هم کنید.
  • می توانید بجای گرد لیمو از گرد غوره نیز استفاده کنید.
  • بجای مرغ از ماهیچه گوسفندی استفاده کنید.
  • اگر برگ مو تازه نداشتید از کنسرو های آماده برگ مو استفاده کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه تاک پلو خوشمزه و سنتی با مرغ مزه دار شده به روش سمنانی
4.2 (83.33%) 6 votes