طرز تهیه آش دوغ شیرازی ساده و خوشمزه بدون گوشت برای 4 نفر

طرز تهیه آش دوغ شیرازی

 

یکی از آش های سنتی ایرانی می باشد که بسیار خوشمزه و ساده است. این آش هم با گوشت و هم بدون گوشت تهیه می شود. تفاوت این آش با دیگر آش ها در حبوبات آن است که از لپه استفاده می شود البته در خود شیراز از بنه استفاده می شود که در واقع یک نوع پسته کوهی است. اما اگر در دسترس ندارید می توانید حذف کنید و یک آش فوق العاده برای عصرانه داشته باشید. برای این کار نیازی به خیساندن طولانی مدت حبوبات ندارید و با دوغ ترش و سبزی آش به صورت یک پیش غذای فوق العاده خواهید داشت. امروز در پارسی دی طرز تهیه آش دوغ شیرازی بدون گوشت را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

برنج۱.۵ پیمانه
لپه۱ پیمانه
برگ چغندر یا اسفناج خرد شده۲۰۰ گرم
دوغ محلی۱.۵ لیتر
نعنا خشک۲ ق غذا خوری
روغن و آببه مقدار لازم
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمزبه مقدار لازم

طرز تهیه آش دوغ شیرازی ساده و خوشمزه و فوری

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا برنج را از ۱ الی ۲ ساعت قبل خیس کنید تا بهتر پخته شود. لپه را نیز به مدت ۱ ساعت خیس کنید و کنار بگذارید. برگ چغندر یا اسفناج را پاک کنید و داخل یک لگن آب ریخته و چندین بار بشورید و داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی سبزی خارج شود. سپس به اندازه دلخواه خرد کنید.

مرحله دوم: پخت مواد

در ادامه لپه و برنج خیس خورده را داخل یک قابلمه ریخته و به آن آب جوش اضافه کنید و کمی روغن اضافه کنید و برای ۱ الی ۲ ساعت بگذارید تا کاملا پخته شود. باید آب داخل قابلمه کاملا بخار شود و اگر در حین پخت آش آب برنج و لپه تمام شود ولی هنوز کامل نبپخته بود می توانید مجدد کمی آب بریزید.

مرحله سوم: افزودن مواد

در ادامه سبزی آش را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا رنگ سبزی کمی از خامی خارج شود. داخل یک تابه کمی روغن ریخته و نعنا داغ را برای ۳۰ ثانیه تفت دهید تا بوی خوش نعنا به مشام برسد. مقداری فلفل قرمز و زردچوبه در انتها به نعنا داغ بزنید و کمی صبر کنید تا رنگ زردچوبه باز شود.

مرحله چهارم: پخت آش دوغ شیرازی

در ادامه مخلوط نعنا داغ و دوغ ترش را به آش اضافه کنید و هم بزنید تا کم کم آش شما غلیظ و جا افتاده شود. وقتی آش به غلظت دلخواه رسید از روی حرارت بردارید و داخل کاسه ریخته و به دلخواه با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید. به همین راحتی یک آش دوغ شیرازی تهیه کردید. نوش جان

فوت و فن هاب دستور پخت آش دوغ شیرازی بدون گوشت

  1. اگر بنه در دسترس دارید می توانید ۱/۲ پیمانه اضافه کنید.
  2. اگر مزه دوغ ترش باشد آش بسیار خوشمزه تری خواهید داشت.
  3. بهتر است از برنج نیم دانه برای تهیه آش دوغ استفاده کنید.
  4. می توانید از سبزی آش نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
10
دیدگاه

  • جعفری مقدم ۱۱ ماه پیش

    بادرود وسپاس فراوان به دامداران مولد سبک بومی مادران قدیم این زنان امروزه هیچ از فرآورده های گوسفند وبز نمی دانند حیف مادران قدیم که خدا از ما گرفته است

    پاسخ
    • یکتا ۱ ماه پیش

      سلام واقعا خیلی ازتون ممنون خیلی خوش مزه شد و پر ملات… دیگه همیشه از این دستور پخت
      استفاده می کنم ۱۰۰/۱۰۰۰۰۰۰۰۰

      پاسخ
      • مونا مصطفوی ۱ ماه پیش

        نوش جان عزیزم

        پاسخ