طرز تهیه آش دوغ بختیاری سنتی و خوشمزه و متفاوت به روش اصلی

طرز تهیه آش دوغ بختیاری

 

آش دوغ بختیاری یکی از آش های سنتی ایرانی می باشد که طعم و مزه بی نظیری دارد و شما می توانید خیلی راحت این آش خوشمزه را در خانه تهیه کنید. آش دوغ بختیاری با مخلوط لوبیا و عدس و سبزی های محلی تهیه می شود که اگر در دسترس ندارید می توانید از ترکیب سبزی آشی استفاده کنید. برای تهیه آش دوغ بختیاری بهتر است از دوغ ترش استفاده کنید و این به ذائقه شما بستگی دارد. آش دوغ بختیاری را به دو مدل ساده با کره محلی و سیرابی تهیه می کنند که شاید استفاده از سیرابی در آش مورد پسند همه نباشد ولی اگر دوست دارید می توانید سیرابی را پخته و به مواد آش اضافه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه آش دوغ بختیاری را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آش دوغ بختیاری سنتی و خوشمزه

برنج۱ پیمانه
آب۳ پیمانه
دوغ۲ الی ۲.۵ پیمانه
لوبیا پخته شده۲۰۰ گرم
عدس۲۰۰ گرم
پیاز۳ الی ۴ عدد
پونه، سیر، تره کوهی، نعنابه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش دوغ بختیاری سنتی و با نخود و لوبیا

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید از شب قبل لوبیا قرمز یا چیتی را خیس کنید و برای ۱۲ ساعت بگذارید تا خیس بخورد و نفخ آن گرفته شود و راحت تر پخته شود. عدس را نیز ۱ ساعت قبل از شروع آشپزی خیس کنید تا پف کند. برنج نیم دانه را نیز خیس کند.

مرحله دوم: پخت مواد

لوبیا را به همراه کمی آب بگذارید تا پخته شود  و بعد آبکش کنید و جدا قرار دهید. برنج را به همراه ۲ الی ۳ پیمانه بگذارید تا پخته شود و شفته شود، دقت کنید برنج باید کاملا نرم شود زیرا بعد افزودن دوغ برنج دیگر پخته نمی شود. بعد از این که آب برنج کشیده شده باید دوغ را اضافه کنید.

مرحله سوم: افزودن سبزی

پیاز ها را پوست بگیرید و خلالی خرد کنید و داخل تابه به همراه کمی زردچوبه و روغن تفت دهید تا طلایی و سبک شود، داخل یک تایه دیگر سیر را پوره کنید و تفت دهید و بعد پونه و تره و نعنا خشک و ادویه ها را اضافه کنید و برای چند دقیقه مواد را تفت دهید و به آش اضافه کنید، دقت کنید زمانی که دوغ در حال پخت است باید مداوم هم بزنید وگرنه دوغ بریده می شود.

مرحله چهارم: آش دوغ بختیاری

در ادامه لوبیا و عدس پخته شده را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. زمانی که آش کم کم غلیظ شد باید داخل کاسه بریزید و به همراه پیاز داغ تهیه شده و نعنا داغ این آش را سرو کنید. نوس جان

فوت و فن های دستور پخت آش دوغ چهارمحال بختیاری

  1. اگر دوغ شما ترش است نیازی به استفاده از نمک نیست.
  2. مقدار آب بستگی به نوع برنج شما دارد و ممکن است کمتر یا بیشتر مصرف شود.
  3. می توانید از کمی سبزی آش تازه نیز استفاده کنید.
  4. در صورت دلخواه می توانید از نخود پخته شده نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه