طرز تهیه آش دوغ قزوین سنتی و خوشمزه و مجلسی به روش اصلی

آش دوغ قزوین

 

آش ها انواع و اقسام بسیار مختلفی دارد و شما می توانید این آش خوشمزه را به روش قزوینی تهیه کنید. این آش با حبوبات و دوغ تهیه می شود و شما برای این آش باید از دوغ محلی تهیه کنید. هر چقدر پیاز داغ و سیر داغ این آش بیشتر باشد خوشمزه تر می شود و شما می توانید آش دوغ قزوین را برای عصرانه یا دورهمی های خود تهیه کنید. در بعضی از رسپی ها از برنج نیم دانه و یا جو پوست کنده برای لعاب بیشتر استفاده کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه آش دوغ قزوین را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

جو پوست کنده۲ لیوان
برنج۱.۵ لیوان
حبوبات پخته شده لوبیا و نخود۳ لیوان جمعا
سبزی آش۵۰۰ گرم
دوغ۱ کیلوگرم
پیاز داغ، سبرداغ، نعناداغبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه آش دوغ قزوین

مرحله اول: آماده سازی حبوبات

ابتدا از شب قبل باید جو را خیس کنید و نخود و لوبیا را نیز خیس کنید و چندین بار آب آن را تعویض کنید تا نفخ آن گرفته شود و راحت تر پخته شود. سپس به همراه کمی آب جداگانه بپزید زیرا زمان پخت نخود و لوبیا متفاوت است و برای آسانی می توانید از زودپز استفاده کنید.

مرحله دوم: تفت دادن مواد

برنج و جو را به همراه چند لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید تا خوب پخته و لعاب بی اندازد و بعد از پخت کامل باید نخود و ولبیا پخته را نیز به مواد اضافه کنید. پیاز داغ را به همراه روغن و زردچوبه فراوان کمی تفت دهید و به مواد آش اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله سوم: پخت آش

در ادامه باید سبزی آشی را که از قبل خرد کردید اضافه کنید و هم بزنید و درب قابلمه را نیمه باز قرار دهید تا سبزی پخته شود و در همین هنگام کمی سیر داغ و نعنا داغ را داخل روغن تفت دهید و نیمی را به آش اضافه کنید و بقیه را برای تزیین روی آش نگهدارید.

مرحله چهارم: پخت آش دوغ قزوین

در ادامه باید دوغ محلی را داخل کاسه با کمک قاشق بزنید تا کمی باز شود و می توانید از کمی آب اضافه کنید تا رقیق شود و بعد به آش دوغ اضافه کنید و هم بزنید و بعد از چند دقیقه از روی حرارت بردارید و به همراه پیاز داغ و دوغ و نعنا داغ تزیین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آش دوغ قزوین

  1. میزان دوغ بستگی به ذائقه خود شما دارد و می توانید کم و زیاد کنید.
  2. حتما باید زردچوبه را به همراه روغن و پیاز جدا تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و بعد به مواد اضافه کنید.
  3. بعد از اضافه کردن سبزی درب قابلمه را قرار دهید تا رنگ سبزی تغییر نکند.
  4. می توانید فقط برنج نیم دانه استفاده کنید و جو را حذف کنید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه آش دوغ قزوین سنتی و خوشمزه و مجلسی به روش اصلی
4 (80%) 1 votes