طرز تهیه آش گوشت بابلی ساده و مجلسی و کشدار به روش سنتی

دستور پخت آش گوشت بابلی

طرز تهیه آش گوشت بابلی

 

آش گوشت بابلی یکی از آش های سنتی بابل می باشد که با گوشت و نخود و گندم تهیه می شود و طعم و مزه بی نظیری دارد. شما می توانید این آش گوشت را برای تنوع در آش های خود تهیه کنید. آش گوشت بابلی یکی از آش های فوق العاده خوشمزه و مقوی است که می توانید برای افطار یا صبحانه یا حتی میان وعده نیز تهیه کنید. اما در بابل در ماه مبارک رمضان در بابل بسیار پر طرفدار است. آش گوشت بابلی طعمی همانند حلیم دارد و می توانید با شکر یا آب نارنج تازه سرو کنید. آش های یکی از پیش غذا های سنتی می باشند که در همه فصل برای ما ایرانی ها محبوب هستند. امروز در پارسی دی طرز تهیه آش گوشت بابلی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آش گوشت بابلی مجلسی

  • گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم
  • نخود ۲۵۰ گرم
  • گندم پوست کنده ۲۵۰ گرم
  • برنج نیم دانه ۱ پیمانه
  • پیاز ۵ عدد
  • دارچین ۲ ق مربا خوری
  • روغن حیوانی به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آش گوشت بابلی کشدار و خوشمزه

مرحله اول: آماده سازی

برای تهیه این آش باید گندم و نخود و برنج را برای ۱۰ الی ۱۲ ساعت به صورت جداگانه خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود و همچنین بهتر پخته شود. سپس هر کدام را با کمی آب و نمک داخل قابلمه بریزید و به صورت جداگانه بگذارید تا پخته شود.

مرحله دوم: پخت گوشت

در ادامه گوشت گوسفندی را با یک پیاز ۴ قاچ شده و کمی فلفل سیاه و زردچوبه داخل قابلمه با کمی روغن تفت دهید و روی آن آب جوش بریزید و بگذارید تا پخته شود. می توانید برای پخت گوشت از زودپز نیز استفاده کنید. گوشت را بعد از پختن از آب آن جدا کنید و ریش ریش کنید. می توانید آب گوشت را به صورت عصاره فریزر کنید.

مرحله سوم: له کردن مواد

برنج و گندم و نخود پخته شده را داخل آبکش ریخته تا آب اضافی آن خارج شود و بعد با کمک گوشتکوب دستی بکوبید تا مواد به خوبی له شوند. پیاز ها را پوست بگیرید و به شکل خلالی ریز خرد کنید و داخل تابه ای بریزید و با کمی روغن و زردچوبه تفت دهید.

مرحله چهارم: تهیه آش گوشت بابلی

اجازه دهید کمی پیاز سرخ شود و بعد به صورت قطره آب اضافه کنید تا پیاز کاراملی شود در انتها به آن کمی فلفل و دارچین اضافه کنید. داخل یک قابلمه گوشت و برنج و نخود پخته شده را به همراه آب گوشت بریزید و هم بزنید و به آن پیاز کاراملی شده را اضافه کنید و مداوم همانند حلیم هم بزنید تا کشدار و غلیظ شود. آش  را داخل کاسه کشیده و با پیاز داغ و دارچین سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه آش گوشت بابلی

  1. می توانید برنج را له نکنید و همه مواد را به برنج پخته شده اضافه کنید.
  2. به دلخوه از عصاره گوشت نیز می توانید استفاده کنید.
  3. استفاده از گردن باعث کشدار شدن این آش می شود.

همچنین ببینید 

طرز تهیه آش گوشت بابلی ساده و مجلسی و کشدار به روش سنتی
2.3 (46.67%) 6 votes