طرز تهیه مربا کدو حلوایی بدون آهک خانگی خوشمزه و ساده با گردو

طرز تهیه مربا کدو حلوایی بدون آهک

 

کدو تنبل یکی از انواع مربا های خوشمزه ای می باشد که می توانید برای وعده صبحانه و یا حتی برای روی میز مهمانی به عنوان دسر بعد غذا سرو کنید و طعم و مزه و عطر لذیذی دارد. کدو حلوایی یکی از میوه های زمستانی می باشد که می توانید در فصل زمستان آن را به راحتی و آسانی در خانه تهیه کنید. کدو حلوایی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و برای بدن بسیار مفید می باشد و همچنین دارای ویتامین c است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. می خواهیم مربا کدو حلوایی بدون آهک را به شما آموزش دهیم. می دانید که آهک برای بدن مضر و سرطان زا می باشد پس توصیه می کنیم حتما این دستور پخت را دنبال کنید و همه نکات را رعایت کنید. امروز قصد داریم در پارسی دی طرز تهیه مربا کدو حلوایی بدون آهک را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم 

کدو حلوایی۵۰۰ گرم
شکر۲۵۰ گرم
آب سرد۲ ق غذا خوری
گردو خرد شده۳/۴ پیمانه
وانیلنوک ق چای خوری

طرز تهیه مربا کدو حلوایی بدون آهک با گردو

مرحله اول: آماده سازی مواد

کدو را بشورید و با یک چاقوی تیز پوست کنید و آن ها را روی تخته برش نگینی خرد کنید. می توانید به هر شکل و مدلی که دوست دارید خرد کنید. یا از قالب های شکل دار استفاده کنید. سپس کدو ها را وزن کنید و شکر را نصف وزن کدو ها بریزید و اندازه کنید و کنار بگذارید. گردو ها را بشکنید و پاک کنید و آن ها را با دست یا چاقوی تیز خرد کنید.

مرحله دوم: آماده سازی کدو ها

در قابلمه مناسب کدو ها را بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید و به مقدار ۲ قاشق غذا خوری آب بهش اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید و به مدت ۵ دقیقه بگذارید تا با شعله زیاد قرار بگیرد. دقت کنید حتما به مدت ۵ دقیقه روی حرارت بماند نه بیشتر و نه کمتر باشد. کدو ها را هم نزنید و بعد از پخت بعضی از کدو ها کم رنگ تر و پر رنگ تر  و نرم تر می شوند.

مرحله سوم: اضافه کردن شکر

بعد از مدت ۵ دقیقه زیر شعله را خاموش کنید و شکر را به قابلمه اضافه کنید و به آرامی و با دقت هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند. سپس بعد از خنک شدن کدو ها به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کدو ها آب بیندازند و کدو ها مقداری جمع می شوند. این کار باعث می شود شکر به کدو ها نفوذ می کند و هنگام پخته شدن له نمی شوند.

مرحله چهارم: پخت کدو ها

بعد این مدت قابلمه را روی حرارت قرار دهید و گردو ها را به همراه وانیل به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را باز کنید و به مدت ۵ تا ۶ دقیقه اجازه دهید مواد به جوش آید و کاملا قوام بیاید. مواد را تا مقداری که له نشود می توانید روی حرارت قرار دهید ولی دقت کنید زیرا کدو لطیف می باشد و زود پخته و خوش رنگ می شود.

مرحله آخر سرو مربا کدو تنبل بدون آهک

بعد از پخته شدن کدو ها زیر شعله را خاموش کنید و اجازه دهید مربا خنک شود. ظرف شیشه ای و تمیز را بردارید و مربا را با کمک ملاقه به آرامی به ظرف شیشه ای اضافه کنید و مقداری از سر ظرف را خالی بگیرید و درب ظرف را محکم ببندید و داخل یخچال قرار دهید تا مربا جا افتاده شود. بعد از یک روز می توانید مربا ها را نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت مربا کدو بدون آهک خانگی

  1. می توانید از ادویه های هل، جوزهندی، دارچین، زنجبیل یا بادیان ستاره ای استفاده کنید.
  2. در صورت نداشتن ترازو می توانید از پیمانه مواد را اندازه گیری کنید.
  3. می توانید از مقداری زعفران دم کرده داخل مربا برای عطر و مزه بیشتر استفاده کنید.
  4. اگر در هنگام جوشیدن مربا آب آن زیاد بود می توانید کدو ها را از قابلمه خارج کنید و بگذارید آب مواد به قوام برسد و بعد کدو ها را اضافه کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه مربا کدو حلوایی بدون آهک خانگی خوشمزه و ساده با گردو
3.3 (65.45%) 11 votes