طرز تهیه مربا بالنگ با آهک مجلسی و خوشمزه بدون تلخی + فوت و فن مربای بالنگ

دستور پخت مربا بالنگ با آهک

طرز تهیه مربا بالنگ با آهک

 

مربا بالنگ با آهک یکی از مربا های بسیار خوشمزه و ساده می باشد که با میوه بالنگ تهیه می شود. بالنگ میوه بزرگ و بومی هند است که پوست بسیار ضخیم و چرمی مانند دارد و حاوی مقادیر بسیار بالایی از آنتی اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و همچنین باعث تقویت قلب و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. این مربا با با آهک تهیه می شود که می توانید از لوازم قنادی یا عطاری ها تهیه کنید اما استفاده از آهک در تهیه این مربا باعث ترد شدن بالنگ می شود و از خمیری و شل شدن آن جلوگیری می کند. امروز در پارسی دی طرز تهیه مربا بالنگ با آهک به همراه فوت و فن های مهم را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه مربای بالنگ با آهک

  • بالنگ خرد شده ۵۰۰ گرم
  • شکر ۵۰۰ گرم
  • آهک خوراکی۳ ق غذا خوری
  • آب برای آهک ۴ پیمانه
  • آب برای تهیه شربت ۳ پیمانه
  • هل و گلاب یا برگ گل محمدی به اندازه دلخواه

طرز تهیه مربا بالنگ با آهک بدون تلخی بسیار خوشمزه و راحت

مرحله اول: آماده سازی بالنگ

در این رسپی قرار است از خود پوست بالنگ نیز استفاده شود پس باید بالنگ را خوب بشورید و خشک کنید و بعد سر بالنگ را برش بزنید و میوه داخل آن را خارج کنید و خود پوست بالنگ را به صورت مکعبی یکدست خرد کنید. به آب دو عدد بالنگ نیاز دارید که برای این کار از وسط به دو نیم کنید به کمک آب مرکبات گیر دستی آب بالنگ را بگیرید و برای تهیه شربت جدا قرار دهید.

مرحله دوم: آماده سازی اهک

در ادامه ۴ پیمانه آب را داخل یک پارچ ریخته و آهک را اضافه کنید و هم بزنید و بعد کمی صبر کنید تا اهک ته نشین شود و بعد از یک صافی رد کنید ته نشین شده آهک دیگر نریزید. حالا آب اهک بدست آمده را روی بالنگ خرد شده بریزید و برای ۲۴ ساعت این مخلوط را کنار قرار دهید.

مرحله سوم: گرفتن تلخی مربای بالنگ

بعد از ۲۴ ساعت باید بالنگ ها را آبکش کنید و خوب فشار دهید و بشورید و برای ۵ ساعت بگذارید تا داخل آب سرد بماند و در این حین باید چندین بار آب آن را تعویض کنید تا آب آهکی داخل آن نباشد. بالنگ ها را داخل قابلمه ریخته و  روی آن آب بریزید تا روی مواد را بگیرد و بعد بعد روی حرارت قرار دهید و بگذارید تا جوش بزند و بعد آبکش کنید و این کار را باید ۴ بار تکرار کنید تا تلخی بالنگ گرفته شود.

مرحله چهارم: پخت مربا بالنگ با آهک

آب و شکر را داخل یک قابلمه بریزید و صبر کنید تا شکر داخل آب حل شود و اصلا نیازی به هم زدن نیست و بعد ۳ تا غنچه گل محمدی و دو عدد هل اضافه کنید و بعد بالنگ را اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد و زمانی که جوشید باید آب بلنگ مرحله اول را اضافه کنید و برای ۱ ساعت بگذارید تا بجوشد و نرم شود. نوش جان

فوت و فن های مهم تهیه مربای بالنگ با آهک خیلی خوشمزه و عالی

  1. گرفتن تلخی مربا بالنگ کمی طولانی است و باید صبور باشید.
  2. در طمان طبخ مربا درب قابلمه باز باشد وگرنه رنگ مربا تیره می شود.
  3. بالنگ های انتخابی باید سالم و بدون لکه باشد.
  4. هر وقت شربت مربا قوام آمد یعنی مربا حاضر شده است و برای تست این کار مقداری از شربت آن را درقاشق بریزید، زمانی که سرد شد باید شربت به سختی و کش دار از قاشق بریزد.
  5. در صورتی که مربا بعد از مدتی شکرک زد، دلیل آن جوشیدن زیاد آن و کم بودن آبلیمو است، برای رفع این مشکل کمی آب جوش در مربا بریزید واجازه دهید یکی دو جوش بزند و سپس مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.
  6. اگر مربا کپک زد، یعنی شربت شکر به اندازه کافی غلیظ نبوده است.
  7. میزان شکر ذکر شده در این مطلب به اندازه استاندارد است، اما اگر ترجیح می‌دهید مربا زیاد شیرین نباشد میزان آن را کاهش دهید.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه