طرز تهیه کلدوش ارومیه ای مقوی و خوشمزه و لذیذ با مرغ

طرز تهیه کلدوش

 

یکی از انواع آش های محل و خوشمزه و همین طور مقوی ارومیه می باشد که بسیار لذیذ و معروف است و در روزهای سرد زمستان درست کردن این آش داغ و پر خاصیت یک پیشنهاد ویژه می باشد. داخل این آش از حبوبات به همراه برنج، سیب زمینی و آب مرغ و گندم استفاده می شود و به دلیل وجود این مواد مغذی بسیار برای کسانی که می خواهند سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند مناسب است. آش کلدوش را می توانید به عنوان یک وعده غذایی نهار، شام و میان وعده استفاده کنید. زیرا کلدوش بسیار پر انرژی و کامل است. امروز قصد داریم طرز تهیه کلدوش ارومیه ای را به شما در پارسی دی آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم 

سبزی آش۳۰۰ گرم
برنج دانه گرد۱ پیمانه
آب مرغ۳ پیمانه
نخود۱/۳ پیمانه
لوبیا قرمز۱/۳ پیمانه
عدس۱/۲ پیمانه
پیاز۱ عدد بزرگ
جو۱/۲ پیمانه
آرد۱ ق غذا خوری
سیر۳ حبه
ماست۱ پیمانه
کشک۱/۲ پیمانه
سیب زمینی۲ عدد
نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه کلدوش ارومیه با حبوبات و مرغ

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا حبوبات را که شامل نخود و لوبیا قرمز می باشند از شب قبل خیس کنید. سپس آب آن ها را خالی کنید و در مقداری آب در قابلمه مناسب به همراه جو شسته شده بپزید تا پخته شوند. پیاز را بشورید و پوشت بگیرید و روی تخته برش نگینی خرد کنید. سیر را بشورید و روی تخته برش خیلی ریز خرد کنید. سیب زمینی ها را بشورید و پوشت بگیرید و روی تخته برش نگینی خرد کنید. سبزی ها را بشورید و روی تخته برش خرد کنید. عدس ها را بشورید و مقداری داخل آب قرار دهید. برای آب مرغ می توانید یک قسمت از مرغ را همراه با آب داخل قابلمه همراه با پیاز و نمک بپزید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: پخت مواد

در قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و اجازه دهید روی شعله ملایم قرار بگیرد و گرم شود. سپس پیاز های نگینی خرد شده را به همراه مقداری فلفل سیاه اضافه کنید تا سبک شود. مواد را هم بزنید. سپس سبزی آش از قبل خرد شده را به مواد اضافه کنید بعد ۱ دقیقه هم زدن نوبت اضافه کردن حبوبات از قبل پخته شده و گندم می باشد. آن ها را اضافه کنید و عدس خیس کرده را از صافی رد کنید تا آب اضافی آن خارج شود و به مواد اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله نوبت اضافه کردن آب مرغ می باشد. آب مرغ از قبل تهیه شده را اضافه کنید و در صورت نیاز نمک اضافه کنید و اجازه دهید مواد با هم بپزد.

مرحله سوم: آماده سازی سس و سیب زمینی ها

در یک ظرف مناسب ماست را به همراه کشک و سیر بریزید و با قاشق هم بزنید. سپس آرد را به مواد اضافه کنید و مواد را با چنگال هم بزنید تا آرد یکدست شود و مواد باهم به خوبی مخلوط شود و یک سس غلیظ و یکدست تبدیل شود. سپس ترکیب آماده شده را به آش اضافه کنید و هم بزنید. سپس بعد از چند دقیقه جوش خوردن نوبت اضافه کردن سیب زمینی های از قبل مکعبی خرد شده می باشد. آن ها را اضافه کنید تا با مواد به مدت ۱۰ دقیقه پخته شود.

مرحله چهارم: اضافه کردن برنج و سرو آش

بعد از ۱۰ دقیقه زیر شعله را زیاد کنید و سپس برنج دانه گرد را که قبلا شسته اید به مواد در حال پخت اضافه کنید و مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید برنج پخته شود بعد این زمان زیر شعله را خاموش کنید. سپس کلدوش آماده شده است. آن را در ظرف مناسب سرو کنید و روی کلدوش را همراه گردو های پخته شده و کوفته های ریز قلقلی و حتی دانه های قرمز انار می توانید تزئین کنید. نوش جان.

فوت و فن های دستور پخت کلدوش

  1. می توانید روی کلدوش آماده شده مرغ های پخته و سرخ شده قرار می دهند.
  2. می توانید از کشمش پخته شده یا خیس شده روی کلدوش استفاده کنید.
  3. می توتنید از سبزی آش و سبزی محلی کاکوتی داخل آش استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه