طرز تهیه گیزاتما ارومیه محلی ساده و خوشمزه با کدو و بادمجان

دستور پخت گیزاتما

گیزاتما

 

گیزاتما یا قیزاتما که به معنی سرخ کردن است و یکی از غذاهای خوشمزه ارومیه می باشد. هر شهری غذاهای خاص خودش را دارد ما در اینجا شما را با غذاهای شهرها و کشورهای دیگر آشنا می کنیم تا هم یک غذای جدید یاد بگیرید و هم از آشپزی کردن لذت ببرید. گیزاتما از مخلوط کدو و بادمجان تهیه می شود و در وعده های اصلی سرو می شود شما می توانید مقدار سبزیجات را کم و زیاد کنید و از هر نوع سبزیجاتی مانند هویج و یا لوبیا سبز استفاده کنید و همه را سرخ کنید و به همراه نان یا پلو میل کنید. کنار این غذا حتما باید ماست و سیر باشد این خوراک خوشمزه بیشتر در تابستان تهیه می شود زیرا کشاورزان سبزیجات تازه را چیده و با آن ها این گیزاتما را تهیه می کنند. گیزاتما طرز تهیه آسانی دارد و شما به راحتی می توانید تهیه کنید و بسیار مقوی می باشد. امروز در پارسی دی گیزاتما ارومیه محلی با کدو و بادمجان را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه گیزاتما

  • بادمجان ۲ عدد
  • کدو ۲ عدد
  • سیب زمینی ۳ عدد
  • گوجه ۴ عدد
  • هویج ۱ عدد
  • فلفل سبز ۲ عدد
  • ماست ۱ پیمانه
  • سیر ۵ حبه
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه گیزاتما ارومیه با کدو و بادمجان

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا تمام سبزیجات را پوست کنید و به اندازه دلخواه برش بزنید سپس برای اینکه بادمجان روغن کمتری جذب کند با قلمو به آن ها کمی ماست بزنید اصلا در طعم و مزه بادمجان تاثیری ندارد فقط باعث می شود روغن کمتری داشته باشد.

مرحله دوم: سرخ کردن سبزیجات

داخل تابه روغن ریخته و تمام سبزیجات را به ترتیب سرخ کنید و داخل یک ظرف بچینید سعی کنید اول سیب زمینی سپس بادمجان و سرخ کنید سپس مابقی سبزیجات را به دلخواه می توانید روی دستمال روغن گیر نیز قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

مرحله سوم: تهیه سس مخصوص

داخل یک تابه کوچک سیرهای پوره شده را تفت می دهیم تا عطر سیر خارج شود سپس ۲ تا از گوجه های گفته شده در دستور را رنده کنید و با سیر تفت دهید تا آب گوجه کشیده شود سپس مقداری نمک زده و از روی حرارت بردارید. ماست و کمی سیر را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم: تهیه گیزاتما

سس بدست آمده را روی مواد سرخ شده بریزید و به همراه نان تازه و ماست و سیر سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه گیزاتما ارومیه

  1. می توانید ماست موسیر را روی مواد سرخ شده بریزید.
  2. از هر سبزیجاتی که دوست دارید می توانید در تهیه این غذا استفاده کنید.
  3. می توانید به ماست و سیر کمی نعنا خشک و فلفل سیاه نیز اضافه کنید.
  4. به دلخواه می توانید روی مواد سرخ شده کمی نمک بزنید و یا در ابتدا در روغن کمی نمک ریخته سپس سرخ کنید.
  5. خرد کردن مواد به سلیقه شما بستگی دارد می توانید خلالی یا حلقه ای خرد کنید.

همچنین ببینید  

از
7
دیدگاه