طرز تهیه خورش لوبیا سفید مجلسی ارومیه با گوشت و بادمجان

طرز تهیه خورش لوبیا سفید

 

یکی از خورشت های سنتی ایرانی می باشد که اصالت آن برای اورمیه می باشد که در زیان محلی به آق لوبیا معروف است آق در ترکی به معنای سفید است و آق خورش یعنی همان خورش لوبیا سفید که همزمان در تابستان در فصل رسیدن غوره این غذا تهیه می شود شما می توانید این خورشت خوشمزه را با مرغ یا گوشت تهیه کنید. خورش لوبیا سفید در ترکیه نیز با کمی تفاوت با رسپی ارومیه تهیه می شود. ترکیب بی نظیر گوشت و لوبیا و سیب زمینی سرخ کرده و غوره طعم و مزه این غذا را دو چندان می کند. امروز در پارسی دی خورش لوبیا سفید با گوشت و بادمجان را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
لوبیا سفید یا آق لوبیا محلی۱ پیمانه
پیاز۱ عدد
بادمجان۱ عدد
رب۳ ق غذا خوری
غوره۱/۲ پیمانه
آب غوره۱/۲ پیمانه
گوجه فرنگی۱ عدد
سیب زمینی۲ عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه خورش لوبیا سفید مجلسی با گوشت

مرحله اول: تفت دادن گوشت

ابتدا پیاز را پوست بگیرید و به همراه کمی روغن و زردچوبه داخل قابلمه مورد نظر تفت دهید تا کمی سبک شود سپس گوشت گوسفندی خرد شده را با پیاز و فلفل سیاه خوب تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.

مرحله دوم: افزودن لوبیا و رب

در ادامه رب را افزوده و هم بزنید تا بوی خامی رب از بین برود سپس لوبیا سفید را که از چند ساعت قبل خیس کردید و چندین بار آبش را تعویض کردید اضافه کنید و کمی تفت دهید.

مرحله سوم: پخت گوشت و لوبیا

روی مواد چند لیوان آب ریخته و درب قابلمه را بعد از جوش آمدن بگذارید و صبر کنید تا مواد به آرامی پخته شوند در این فاصله بادمجان را پوست بگیرید و داخل محلول آب و نمک قرار دهید تا تلخی آن از بین برود سپس داخل تابه آن را سرخ کنید. سیب زمینی را پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کرده و سرخ کنید.

مرحله چهارم: تهیه خورش لوبیا سفید مجلسی با گوشت

وقتی گوشت و لوبیا پخته شدند نمک خورش را اندازه کنید و گوجه های حلقه شده را داخل خورش بیاندازید سپس در ادامه غوره و  آب غوره را اضافه کنید و بعد از حدود ۱۰ دقیقه از روی حرارت بردارید و به همراه سیب زمینی سرخ کرده و بادمجان تزئین کنید و با پلو زعفرانی و سالاد میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خورش لوبیا سفید ارومیه

  1. در ترکیه رب را حذف می کنند ولی شما می توانید بجای رب از چند عدد پوره گوجه فرنگی نیز اضافه کنید.
  2. می توانید به عنوان چاشنی آبغوره را حذف کرده و از لیمو عمانی یا آب لیموترش استفاده کنید.
  3. آق لوبیا یک نوع لوبیا محلی می باشد که در صورت دسترسی حتما استفاده کنید زیرا طعم و مزه بسیار خوبی دارد و کمی پهن تر و گوشتی تر است.
  4. می توانید به جای گوشت از مرغ نیز استفاده کنید و یا به صورت گیاهی این خورش را تهیه کنید.
  5. حتما لوبیا را خیس کنید تا نفخش گرفته شود.

همچنین ببینید 

طرز تهیه خورش لوبیا سفید مجلسی ارومیه با گوشت و بادمجان
3.9 (77.14%) 7 votes