طرز تهیه استانبولی پلو با سویا ساده و خوشمزه به همراه سیب زمینی

طرز تهیه استانبولی پلو با سویا

 

یکی از غذاهای قدیمی می باشد که بدون شک هرکسی یک بار آن را امتحان کرده است. این پلو به دلیل راحتی و پخت سریع برای افرادی که وقت زیادی برای آشپزی ندارند بسیار مناسب می باشد. مواد اولیه استانبولی پلو با سویا از ترکیب بسیار ساده و مقرون به صرفه تهیه می شود و می توانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید. استانبولی پلو با سویا را می توان با دستور پخت های مختلف تهیه کرد ولی این دستور پخت که امروز به شما آموزش می دهیم یکی از خوشمزه ترین دستور پخت ها می باشد که می توانید خیلی راحت و سریع این غذای خوشمزه و لذیذ را تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه استانبولی پلو با سویا و سیب زمینی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم 

برنج ایرانی۲ پیمانه
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد
سیب زمینی۲ عدد
گوجه فرنگی۲ عدد
سویا ریز۲۵۰ گرم
زعفران۱  ق غذا خوری
زردچوبه، نمک، فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه استانبولی پلو با سویا با سیب زمینی

مرحله اول: آماده سازی مواد

ابتدا برنج را به مدت ۲ ساعت در آب و نمک خیس کنید تا برنج سفیدتر و نرم شود. سویا را در آب ولرم به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید. سویا را از صافی رد کنید و با پشت قاشق فشار دهید تا آب اضافه آن گرفته شود. می توانید برای یکدست شدن سویا بعد از خیس کردن، آن را در غذاساز بریزید. سپس سیب زمینی ها را شسته و پوست بگیرید و روی تخته برش آن ها را به صورت نگینی خرد کنید سپس دوباره آبکشی کنید و آب سیب زمینی ها را با دستمال بگیرید. پیاز ها را شسته و پوست کنید و به صورت نگینی خرد کنید.

مرحله اول: تفت دادن پیاز و سویا و سیب زمینی

در تابه مناسب روغن بریزید و پیاز های خرد شده را با حرارت ملایم داخل روغن تفت دهید تا خامی آن گرفته، نرم و سبک شود. سپس سویا را به پیاز اضافه کنید. مقداری تفت دهید تا رنگ سویا تغییر کند. در این هنگام سویا را با قاشق زیر و رو کنید تا ته نگیرد. بعد از این مرحله اضافه کردن سیب زمینی های نگینی می باشد. سیب زمینی ها را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا با مواد دیگر ترکیب و مخلوط شود.

مرحله دوم: اضافه کردن رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید و حسابی مخلوط کنید تا همه مواد یکدست و هم رنگ شوند. اضافه کردن رب گوجه برای خوش رنگ شدن غذا و مزه دار شدن استانبولی می باشد زیرا گوجه فرنگی به تنهایی رنگ زیادی به غذا نمی دهد. گوجه ها را شسته و نگینی خرد کنید و با مواد مخلوط کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن ادویه

حالا نوبت اضافه کردن نمک، فلفل سیاه و زردچوبه است. ادویه ها را اضافه کنید و هم بزنید تا همه ادویه ها پخش شود و مواد مزه دار شود. سپس یک لیوان آب به مواد اضافه کنید و زمانی که به جوش آمد شعله را ملایم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا مواد و سیب زمینی ها پخته شود.

مرحله چهارم: آماده سازی زعفران

زعفران ساییده شده را در داخل ظرف مناسب درب دار بریزید و مقداری آب جوش داخل ظرف بریزید و درب ظرف را بگذارید. ظرف را روی بخار آب و کتری بزارید تا کاملا دم ببرد و زعفران رنگ غلیظی بگیرد.

مرحله پنجم: آماده سازی برنج

ابتدا ۶ لیوان آب را داخل قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت با شعله زیاد قرار دهید. و زمانی که آب به جوش آمد و یک قل زد ۲ قاشق غذاخوری نمک به آب اضافه کنید. نمک را در آب جوش هم بزنید تا حل شود. سپس آب برنج از قبل خیس شده را خالی کنید و برنج را در آب  و نمک در حال جوش بریزید. بعد از مدت ۵ تا ۸ دقیقه که برنج در حال جوش زدن بود یکی از برنج ها را با قاشق از آب جوش خارج کنید و با دست نصف کنید. اگر برنج از وسط نصف شد ولی مغز آن خام بود، زمان آبکش کردن برنج می باشد. برنج را آبکش کنید.

مرحله ششم: درست کردن ته دیگ

داخل قابلمه مناسبی مقداری روغن بریزید. ته دیگ نان یا سیب زمینی را روی روغن بگذارید. سپس یک لایه برنج آبکش شده را ته دیگ بریزید و مواد از قبل تهیه شده را روی برنج بریزید این کار را ادامه دهید تا مواد و برنج تمام شود. در آخر زعفران دم کرده را روی پلو بریزید و درب قابلمه را به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بگذارید تا استانبولی با سویا دم بکشد. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت استانبولی پلو با سویا

  1. این طرز تهیه استانبولی کاملا گیاهی می باشد.
  2. می توانید از کمی پودر دارچین در غذا استفاده کنید.
  3. بهتر است برای تهیه استانبولی از شعله پخش کن استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه