طرز تهیه استانبولی پلو مجلسی با گوشت مرغ و سیب زمینی

استانبولی پلو , کالری استانبولی پلو , طرز تهیه استامبولی پلو , hsjhkf,gd g,

 

یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که محبوبیت زیادی بین ایرانیان دارد. این غذای خوشمزه با مواد و روش های مختلفی طبخ می شود. این غذا را می توانید با گوشت قرمز یا گوشت مرغ به سلیقه خود تهیه کنید و به دلیل راحت بودن و در دسترس بودن مواد آن در بین ایرانی ها بسیار محبوب بوده است البته به آن دمی گوجه فرنگی نیز گفته می شود بهتر است در تهیه استانبولی از ترکیب رب و گوجه فرنگی استفاده کنید تا خوش رنگ تر شود. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر استانبولی پلو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری استانبولی پلو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی و طرز تهیه استانبولی پلو با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم

پیاز۱ عدد
برنج۳ پیمانه
سینه مرغ۱ عدد
گوجه فرنگی۲ عدد
سیب زمینی متوسط۲ عدد
رب گوجه فرنگی۲ ق غذا خوری
برگ بو۱ عدد
چوب دارچین۱ تکه
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه استانبولی پلو

مرحله اول: پخت مرغ

ابتدا در قابلمه ای کوچک آب می ریزیم و کمی نمک و حرارت را زیاد می کنیم و درب آن را می گذاریم تا جوش بیاید سپس سینه مرغ را در آب در حال جوش قرار می دهیم و یک عدد پیاز کوچک را پوست می گیریم می شوییم و به دو قسمت تقسیم می کنیم و همراره زردچوبه یا یک چوب دارچین و بگ بو داخل قابلمه قرار می دهیم تا بوی مرغ را بگیرد.به مدت ۶۰ دقیقه بعد مرغ پخته شده است و بعد  سینه مرغ پخته شده را در آبکش می گذاریم و استخوان آن را جدا می کنیم و روی تخته با چاقو به هر صورتی که تمایل داریم خرد می کنیم و یا ریش ریش می کنیم.

مرحله دوم: سرخ کردن سیب زمینی

سپس سیب زمینی ها را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و کمی که داغ شد سیب زمینی ها را در تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا نیم پز شود و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: تفت دادن پیاز

پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و حرارت را کم می کنیم و صبر می کنیم تا روغن داغ شود سپس پیاز را در تابه می ریزیم و در روغن تفت می دهیم تا نرم شود و بعد گوشت مرغ خرد شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله چهارم: تهیه مواد میانی

گوجه فرنگی ها را می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و به مواد تابه می افزاییم و تفت می دهیم و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و مجددا تفت می دهیم و صبر می کنیم تا آب گوجه فرنگی تبخیر شود و داخل تابه آب مواد را دیگر مشاهده نکنیم و آن وقت سیب زمنی های تفت داده را به مواد می افزاییم و نمک،فلفل روی مواد می پاشیم و مخلوط می کنیم و سس استانبولی را کنار می گذاریم.

مرحله پنجم: آماده سازی برنج

اگر در پخت برنج مهارت ندارید بهتر است برنج را از قبل خیس نکنید ولی اگر پخت آن را بلد هستید می توانید از قبل در ظرفی بریزید و روی آن آب بریزید و بگذارید تا خیس بخورد. در قابلمه ای آب می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و درب آن را می گذاریم و روی حرارت زیاد می گذاریم تا جوش بیاید. اگر در پخت برنج تجربه ندارید برنج را در کاسه ای بزرگ بریزید و روی آن آب بگیرید و با دست برنج را زیر و رو کنید و آب آن را بیرون بریزید این کار را دو الی سه بار انجام می دهیم تا برنج کاملا شسته شود سپس در آب در حال جوش می ریزیم ولی اگر از قبل برنج را گذاشته باشیم تا خیس بخورد آب آن را خارج می کنیم و داخل آب در حال جوش می ریزیم و یک بار هم می زنیم و اجازه می دهیم تا اطراف برنج بپزد ولی مغز آن سفت باشد. یک دانه از برنج را بر می داریم و زیر دندان امتحان می کنیم اگر اطرافش نرم بود ولی مغز آن کمی سفت بود برنج را آبکش می کنیم.

مرحله ششم: تهیه استانبولی پلو

قابلمه ای که متناسب با میزان پلو و مواد آن باشد انتخاب می کنیم و کف آن روغن می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا داغ شود سپس نان لواش یا سیب زمینی را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته ورقه ورقه می کنیم و کف قابلمه می چینیم و کمی از برنج را روی سیب زمینی ها می ریزیم و روی آن نیز کمی سس می ریزیم (از قبل آماده کردیم) مجددا کمی برنج و روی آن سس می ریزیم ،همین طور لایه لایه برنج و سس می ریزیم تا مواد استانبولی تمام شود و نصف لیوان آب و روغن را با هم مخلوط می کنیم و روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا برنج شروع به بخار کردن کند و بعد حرارت را کم می کنیم تا برنج دم بکشد. پس از پخت استانبولی پلو با کفگیر پلو و سس را زیر و رو می کنیم تا مواد سس با پلو مخلوط و یکدست شود و همه جای پلو با سس ادغام شده باشد.استانبولی را دیس می کشیم و با سالاد شیرازی نوش جان کنید.

فوت و فن های دستور پخت استانبولی پلو با مرغ

  1. می توانید سینه مرغ را به صورت فیله در بیاورید و مکعبی خرد کنید و بجای آبپز کردن داخل تابه با پیاز تفت دهید تا مرغ نرم شود.
  2. می توانید در تهیه استانبولی برای خوش رنگ شدن آن از کمی پودر گوجه استفاده کنید.
  3. برای خوشمزه تر شدن آن می توانید در انتها کره یا روغن کرمانشاهی روی مواد برنج بریزید.
  4. بهتر است برای خوش عطر و بو شدن آن از کمی ادویه پلویی استفاده کنید.
  5. گوجه فرنگی ها را می توانید بلانچ کنید و پوره کنید و به مواد اضافه کنید.
  6. کمی پودر دارچین در انتها به مواد میانی اضافه کنید.
  7. برگ بو باعث می شود بوی زهم مرع گفته شود.
  8. آب مرغ را دور نریزید و از آن برای تهیه سوپ استاک مرغ استفاده کنید.
  9. می توانید برای سرعت بخشیدن در کار مرغ را داخل زودپز قرار دهید تا زودتر پخته شود.
  10. افزودن کمی برنج دودی به برنج تان عطر و بو این پلو را بیشتر می کند.

 

تصویر از esfahan_bestfood

همچنین ببینید

شوید پلو با تن ماهیعدس پلوزرشک پلو با مرغ

طرز تهیه استانبولی پلو مجلسی با گوشت مرغ و سیب زمینی
3.9 (77.01%) 107 votes

  • حميده ۲ سال پیش

    بسیار خوشمزه شد

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      نوش جان

      پاسخ
  • Mostafa ۱ سال پیش

    استامبولی بدون لوبیا سبز؟؟؟؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      بله استانبولی در اصل با سیب زمینی می باشد

      پاسخ
  • همتا ۵ ماه پیش

    اون لوبیاپلوئه دوست عزیز

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۵ ماه پیش

      لوبیا نداره دوست عزیز

      پاسخ