طرز تهیه کوفته یزدی ساده و خوشمزه با آرد نخود و گوشت و برنج

طرز تهیه کوفته یزدی

 

یکی از انواع کوفته ها می باشد که می توانید به صورت کوفته کباب نیز آن را تهیه کنید و همان طور که از نام این غذا پیداست برای استان یزد می باشد. کوفته ها در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و همه ما شاید کوفته را فقط با کوفته تبریزی بشناسیم ولی بهتر است بدانیم کوفته یزدی نیز شاید اسمش کمتر به گوش شما خورده باشد ولی طعم و مزه خوبی دارد و می تواند رقیب خوبی برای کوفته تبریزی باشد. شما می توانید کوفته یزدی را برای وعده نهار همراه با نان و سبزی تازه میل کنید. امروز در پارسی دی کوفته یزدی ساده و خوشمزه با آرد نخود و گوشت و برنج را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
برنج۱/۲ پیمانه
آرد نخود۷۰ گرم
سرکه۱۲۵ میلی لیتر
شکر۲۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه کوفته یزدی با آرد نخود و گوشت و برنج

مرحله اول: آماده سازی برنج

ابتدا برنح را با کمی آب و نمک خیس کنید و بعد داخل یک قابلمه مقداری آب ریخته و بگذارید تا به جوش بیاد سپس برنج را داخل قابلمه ریخته و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه برنج بجوشد و نرم شود سپس آبکش کنید و کنار بگذارید تا خنک شود.

مرحله دوم: مخلوط کردن گوشت و پیاز

یکی از پیازها را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید سپس آب اضافی آن را بگیرید به همراه گوشت داخل کاسه ریخته و نمک و فلفل سیاه و کمی زردچوبه اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید سپس ورز دهید تا مسنجم شود.

مرحله سوم: سرخ کردن کوفته کباب یزدی

در ادامه برنج را به همراه آرد نخود به گوشت اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط شوند از مواد بردارید و در دست به آن شکل دهید سپس داخل تابه حاوی روغن سرخ کنید تا پخته و طلایی شود.

مرحله چهارم: تهیه سس

پیاز دیگر دستور را نگینی ریز خرد کنید با کمی روغن و حرارت ملایم تفت دهید تا سبک شود سپس ۱/۲ ق چای خوری زردچوبه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید سپس ۱ پیمانه آب جوش داخل قابلمه ریخته و صبر کنید تا قل بزنید و بعد کوفته های سرخ شده را داخل قابلمه قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه پخته شوند.

مرحله پنجم: تهیه کوفته

در ادامه شکر و سرکه را با هم مخلوط کنید مقداری نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با یکدیگر مخلوط شوند سپس آن را به قابلمه حاوی کوفته کباب اضافه کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه دیگر بجوشد. پس از این مدت، کوفته کباب را در ظرف مورد نظر بچینید و به همراه سس آن، سرو کنید.

فوت و فن های دستور پخت کوفته یزدی

  1. می توانید به جای تهیه این سس از آلو بخارا استفاده کنید و داخل کوفته ها بی اندازید.
  2. بهتر است برنج از چند ساعت  قبل با نمک خیس خورده باشد.
  3. رب زدن در این کوفته دلخواه است و می توانید به مواد اضافه کنید.
  4. به دلخواه می توانید در سس ۱ عدد سیب زمینی اضافه کنید تا به همراه مواد پخته شود.

همچنین ببینید  

از
1
دیدگاه