طرز تهیه قیمه یزدی خوشمزه و مجلسی با نخود مرحله به مرحله

طرز تهیه قیمه یزدی

 

یکی از سنتی ترین غذاهای ایرانی می باشد که در یزد تهیه می شود و تفاوت آن با قیمه در حبوبات آن است و بجای لپه از نخود استفاده می شود. این خورشت در بین مردم یزد بسیار محبوب است شاید اسم این خورش کمتر به گوش شما خورده باشد و در دست فراموشی است ولی شما می توانید قیمه یزدی را در لیست غذاهای خود قرار دهید. قیمه یزدی یک خورشت ایده آل به سبک یزدی است که می توانید برای مهمانی و مجالس خود تهیه کنید این خورش مانند قیمه از گوشت تهیه می شود ولی به دلخواه از مرغ نیز می توانید استفاده کنید. امروز در پارسی دی قیمه یزدی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

پیاز۱ عدد
گوشت گوسفندی۴۵۰ گرم
نخود۲۵۰ گرم
لیمو عمانی۲ عدد
چوب دارچین۱ تکه
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
نمک، زنجبیل، فلفل سیاه، ادویه کاری، پودر هلبه مقدار لازم

طرز تهیه قیمه یزدی

مرحله اول: آماده سازی نخود

نخود را یک شبانه روز خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا نفخش گرفته شود سپس با مقداری آب داخل زودپز ریخته و یک ربع نه بیشتر بگذارید تا پخته شود سپس پوست را جدا کنید تا دولپه شود.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

پیاز را نگینی ریز خرد کنید و با مقداری روغن داخل قابلمه تفت دهید تا سبک شود سپس زنجبیل و فلفل سیاه و ادویه کاری را افزوده و در ادامه گوشت خرد شده را بریزید و هم بزنید تا گوشت تغییر رنگ دهید.

مرحله سوم: پخت خورش

در ادامه نخود را نیز به همراه گوشت تفت دهید تا در هنگام پخت له نشود سپس آب جوش روی مواد ریخته و اجازه دهید با حرارت کم گوشت پخته و نرم شود.

مرحله چهارم: افزودن لیموعمانی

لیموعمانی ها را از قبل با مقداری آب ولرم خیس کنید تا تلخی آن از بین برود می توانید لیموها را سوراخ کنید و یا از وسط به دو نیم کنید سپس به همراه چوب دارچین و هل و زعفران یک ساعت آخر اضافه کنید در انتها که خورشت غلیظ شد چوب دارچین را جدا کنید و خورش قیمه یزدی را بعد از جا افتادن به همراه برنج و سالاد میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت قیمه یزدی مجلسی

  1. به دلخواه می توانید کمی پودر گل اضافه کنید.
  2. زعفران در انتها اضافه شود تا عطر و بوی آن حفظ شود.
  3. این خورش اصلا رب یا سیب زمینی ندارد می توانید به دلخواه اضافه کنید.
  4. ادویه های گفته شده قابل تغییر است.

همچنین ببینید  

از
6
دیدگاه