طرز تهیه کوفته شلغم خوشمزه و مقوی با نخود و آرد نخودچی

طرز تهیه کوفته شلغم

 

یکی از کوفته های بسیار خوشمزه و گیاهی می باشد و مخصوص افراد گیاه خوار یا کسانی است که گوشت قرمز دوست ندارند. این کوفته خوشمزه را می توانید به راحتی تهیه کنید و در منو غذایی روزانه خود قرار دهید زیرا این غذا سرشار از فیبر و بسیار کم کالری است. سعی کنید در فصل پاییز و زمستان که شلغم در بازار هست این کوفته را بپزید زیرا فقط یک ساعت طبخش زمان می برد. برای تهیه سس این کوفته از سبزیجات مختلف می توانید استفاده کنید. ما امروز در پارسی دی کوفته شلغم بسیار خوشمزه را به شما یاد خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

شلغم۲ عدد
پیاز۱ عدد
نخود پختهنصف لیوان
سیر۲ حبه
گندم۱/۴ لیوان
جو دو سر۲ ق غذا خوری
گشنیز۱ ق چای خوری
هویج۱ عدد
پیازچه۲ عدد
نمک و فلفل سیاه و زیره و پودر سیربه مقدار لازم
آرد نخودچی۱ ق غذا خوری

طرز تهیه کوفته شلغم

مرحله اول : آماده سازی مواد کوفته

نخود را از شب قبل خیس کرده و چندین بار آبش را عوض کنید تا نفخ آن از بین برود سپس با زودپز بمدت ۳۰ دقیقه بگذارید تا خوب پخته شود. سیر را پوست کنده و له یا پوره ریز کنید. گندم را نیز با مقداری آب خیس کنید و به همراه ۳/۴ پیمانه آب بگذارید روی حرارت ملایم تا پخته شود زمانی که آب قابلمه کاملا تبخیر شد گندم ها را چک کنید اگر نیاز بود کمی آب اضافه کنید تا خوب پخته شود.

مرحله دوم : تفت پیاز

پیاز را نگینی خرد کرده داخل تابه با مقداری زردچوبه و روغن خوب بگذارید تا سبک شود سپس سیر را اضافه کرده و تفت دهید تا عطر سیر خارج شود. شلغم ها را رنده کنید به همراه گشنیز و زیره و کمی نمک فلفل به پیازمون اضافه کنید و تفت بدهید درب تابه را بگذارید تا با حرارت کم شلغم ها نرم شود این مرحله ۲۰ الی ۲۵ دقیقه ممکن است طول بکشد در حین پختن شلغم آنها را تفت داده و اگر داشت ته می گرفت مقداری آب اضافه کنید ولی در نظر داشته باشید در آخر نباید مواد آبکی باشد.

مرحله سوم : آماده سازی کوفته

وقتی شلغم ها پخته شدند آن را داخل کاسه ریخته و نخود پخته شده را به همراه جو و آرد نخودچی کمی نمک و پودر سیر اضافه کرده و هم می زنیم حالا با کمک غذاساز یا گوشت کوب برقی مواد را خوب میکس کنید اگر چسبنده بود کمی آرد نخودچی بزنید. سپس از مواد کوفته برداشته و با دست گرد می کنیم (به اندازه دلخواه ) و کوفته ها را برای ۱۰ دقیقه در فریرز قرار می دهیم تا خوب مسنجم شوند.

مرحله چهارم : پخت کوفته

داخل تابه پیاز را رنده کنید و با مقداری روغن و زردچوبه و نمک تفت دهید تا سبک و طلایی شود سپس هویج ها نگینی شده به همراه پیازچه و رب گوجه فرنگی اضافه کنید تفت بدهید تا خامی رب از بین برود سپس ۱ لیوان آب جوش ریخته و هنگامی که دور قابلمه جوش های ریز زد کوفته ها را داخل آب گذاشته و برای ۳۰ دقیقه زمان دهید تا پخته شود در هنگام پخت سس را روی کوفته ها بریزید تا مزه دار شود. کوفته شلغم را در ظرف سرو کشیده همراه با نان و سبزی میل نمایید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کوفته شلغم

  • بجای نخود می توانید از لوبیا چشم بلبلی نیز استفاده کنید.
  • گندم سیاه را می توانید جایگزین گندم کنید.
  • می توانید کوفته شلغم را همراه با پاستا میل نمایید.
  • برای چاشنی نیز کمی آبلیمو نیز می توانید در انتهای پخت اضافه کنید.

همچنین ببینید

از
6
دیدگاه