طرز تهیه حاجی بادام یزدی خوشمزه با آرد نخودچی به روش بازاری

حاجی بادامی

 

یکی از شیرینی های سنتی استان یزد بود. حاجی بادام به دلیل خوشمزه بودن و نقلی بودن آن جایگاه بسیار خوبی در بین خانواده های ایرانی دارد. این شیرینی در کاشان نیز پخته می شود. اما تاریخچه این شیرینی بسیار جالب است حاج خلیفه که در یزد به شیرینی پزی می پرداخته و بسیار مشهور بوده، حاج خلیفه به حج می رود در آن زمان سفرهای حج ۶ ماه طول می کشید و ایشان مقدار زیادی شیرینی با خود می برند از جمله بادامی که نوعی شیرینی مخصوص خود حاج خلیفه بود پس از اینکه ایشان از سفر بر میگردند چند دانه بادامی داخل جیبشان مانده بود که مردم وقتی می بینند به آن حاجی بادام می گویند و به این اسم نیز معروف می شود. این شیرینی خوشمزه را می توانید در منزل تهیه کنید و بجای قند کنار چای میل کنید. امروز در پارسی دی حاجی بادام بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

پودر بادام۱۵۰ گرم
پودر قند۳۰۰ گرم
آرد نخودچی۷۵ گرم
آرد۱ قاشق غذا خوری
هل۱ ق مربا خوری
جوز۱ ق مربا خوری
بیکینگ پودر۱ ق مربا خوری
زرده تخم مرغ۵ عدد

طرز تهیه حاجی بادام

مرحله اول : هم زدن زرده

ابتدا زرده های تخم مرغ را جدا کنید و داخل کاسه همزن بریزد و پودر قند را به همراه هل و جوزهندی با مدت ۳ الی ۶ دقیقه با دور تند بزنید تا زرده ها از حالت لختگی خارج و کمی حجیم شود.

مرحله دوم : اضافه کردن آرد

حالا نوبت اضافه کردن آرد نخودچی و پودر بادام است که از قبل تهیه کردید آنها را با هم به همراه بیکینگ پودر مخلوط کنید، (بادام ها را داخل غذاساز یا آسیاب ریخته و پودر کنید) آرد نخودچی و پودر بادام را قاشق قاشق اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا جایی این کار را ادامه دهید تا خمیر حاجی بادام جمع شود کمی با نوک انگشت ورز دهید تا منسجم شود.

مرحله سوم : پخت شیرینی حاجی بادام

ابتدا فر را از قبل با دمای ۱۹۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا گرم شود. کف سینی فر را کاغذ روغنی انداخته و کمی چرب کرده تا شیرینی پس از سرد شدن به آن نچسبد. سپس مواد شیرینی را داخل قیف ریخته و با ماسور ساده شکل بزنید یا می توانید از حاجی بادامی ها برداشته و با دست فرم دهید و داخل سینی فر بگذارید. شیرینی حاجی بادام را بمدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در دمای ۱۶۰ درجه فر قرار می دهیم تا وقتی که به شیرینی ها دست می زنیم مرطوب نباشد از فر خارج کنید و ۵ دقیقه بعد که از داغی افتاد از کاغذ روغنی جدا کرده به همین راحتی شیرینی حاجی بادام ما حاضر است. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه حاجی بادام

  1. اگر بخواهید زعفران اضافه کنید باید در مرحله اول با مواد مخلوط کنید.
  2. شما می توانید به دلخواه زنجبیل نیز اضافه کنید.
  3. حتما مواد را با ترازو وزن کنید تا به نتیجه خوبی برسید.
  4. پودر قند و بادام را حتما الک کنید زیرا در نرمی و لطافت شیرینی ها موثر است.
  5. استفاده از بادام درختی تازه و مرغوب کیفیت حاجی بادام را بالا می برد.

همچنین ببینید 

طرز تهیه حاجی بادام یزدی خوشمزه با آرد نخودچی به روش بازاری
4.4 (88.57%) 14 votes

  • مژگان ۳ سال پیش

    درجه ۱۹۰ یا ۱۶۰؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۳ سال پیش

      با 190 گرم کنید با 160 بپزید.

      پاسخ