طرز تهیه قلیه تخم مرغ جنوبی ساده و خوشمزه با تمر هندی

طرز تهیه قلیه تخم مرغ

 

از سری غذاهای سنتی ایرانی می باشد که اصالت آن برای جنوب کشور و بوشهر است البته با توجه به اینکه امروزه بیشتر غذاهای سنتی قدیمی هر شهر در همه نقاط تهیه می شود رسپی کمی قابل تغییر شده زیرا مردم طبق سلیقه و ذائقه خود مواد را کم و زیاد می کنند البته قلیه یکی از غذاهای قدیمی است که در آن زمان در تنور پخته می شده است این غذا نونی بوده و هیچگونه گوشتی برای تهیه آن وجود ندارد و می تواند یک غذای گیاهی یا وجترن (افرادی که می توانند لبنیات مصرف کنند) باشد همچنین این غذا از نظر اقتصادی نیز به صرفه است و می تواند یک غذای دانشجویی باشد. امروز در پارسی دی طرز تهیه قلیه تخم مرغ با تمر هندی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

تخم مرغ۳ عدد
شوید و گشنیز۱ دسته
پیاز۱ عدد
سیر۲ حبه
تمر هندی۱/۲ بسته
رب۱ تا ۲ ق غذا خوری
آرد سفید۱ ق غذا خوری
گرد لیمو۱ ق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه قلیه تخم مرغ جنوبی با تمر هندی

مرحله اول: تفت دادن سیر و پیاز

ابتدا باید پیاز را سرخ کنیم برای این کار پیاز را پوست گرفته و نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا کمی سبک شود نیازی نیست خیلی طلایی شود و بعد سیرها را پوست گرفته و پوره کنید و با پیاز تفت داده تا عطر سیر بلند شود.

مرحله دوم: افزودن سبزی

در ادامه سبزی ها را شسته و خرد کنید و به همراه پیاز و سیر خوب تفت دهید تا رنگ سبزی کمی تغییر کند سپس رب را اضافه کنید تفت داده تا بوی خامی رب از بین برود و در انتها فلفل سیاه و گرد لیمو را اضافه کنید.

مرحله سوم: افزودن تمر هندی

در ادامه ۱ لیوان آب جوش داخل قابلمه ریخته و بگذارید تا به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد تا سبزی ها پخته شود در همین حین تمر هندی را داخل کمی آب گرم حل کنید و از صافی عبور دهید تا هسته و پوست آن جدا و داخل صافی بماند سپس عصاره تمر هندی را به قابلمه در حال جوش اضافه کنید.

مرحله چهارم: تهیه قلیه تخم مرغ

در ادامه آرد را کمی در آب سرد حل کنید و داخل قلیه بریزید تا به آن لعاب دهید در انتها بسته به تعداد نفرات تخم مرغ ها را داخل قلیه بشکنید و درب قابلمه را برای ۱۵ دقیقه بگذارید تا تخم مرغ ها خودشان را بگیرند سپس داخل کاسه بکشید و همراه با نان میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت قلیه تخم مرغ

  1. افزودن رب اختیاری می باشد و قابل حذف است.
  2. می توانید مقدار تخم مرغ را کم و زیاد کنید.
  3. آرد برای لعاب بیشتر به قلیه اضافه می شود.
  4. می توانید به جای رب از پوره گوجه فرنگی استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه