طرز تهیه کوفته جنوبی یا عربی خوشمزه با تمر هندی و رب انار

طرز تهیه کوفته جنوبی

 

که جزء انواع کوفته می باشد بسیار خوش طعم و خوشمزه است. کوفته ها از دسته غذاهای پر طرفدار ایرانی می باشند که شاید محبوب ترین آن کوفته تبریزی است و کمتر اسم کوفته جنوبی به گوش شما خورده است ولی این کوفته انقدر خوشمزه است مخصوصا افرادی که کوفته را با طعم ترش یا ملس دوست دارند. کوفته با انواع سس و مزه ها تهیه می شوند ولی ساختار و مواد کوفته جنوبی مانند دیگر غذاهای جنوبی پر ادویه و برای چاشنی مثل همیشه از تمر هندی استفاده می کنند. در گذشته برای اینکه کوفته وا نرود آنها را داخل هاوان می ریختند و می کوبیدند ولی امروز با کمک چرخ گوشت یا غذاساز این کار خیلی آسان شده است. کوفته از غذاهای مقوی و پرکالری می باشند و ارزش غذایی بالایی دارند در تهیه این کوفته باید دقت کنید تا وا نرود. شما می توانید این کوفته جنوبی را مانند کوفته عربی به شکل دوک نیز حالت دهید. امروز در پارسی ی کوفته جنوبی بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
تمر هندی۳ ق غذا خوری
رب انار۱ ق مربا خوری
گردو۷۰ گرم آسیاب شده
آرد نخودچی۲ ق غذا خوری
پیاز۳ عدد
خلال بادام۲۵ گرم
شکر۲ ق غذا خوری
نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه کاریبه مقدار لازم

طرز تهیه کوفته جنوبی

مرحله اول : مخلو کردن مواد کوفته

ابتدا ۱ عدد پیاز را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و حسابی آن را با دست فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود این مرحله در وا نرفتن کوفته مهم است سپس داخل کاسه ریخته و به همراه گوشت چرخ کرده و گردو آسیاب شده و ادویه ها و آرد نخودچی حسابی مخلوط کنید.

مرحله دوم : استراحت کوفته جنوبی

شروع به ورز دادن کوفته ها کنید برای این کار بعد از چند بار ورز دادن وقتی مواد کمی منسجم شدن آنها را در دست گرفته و ۵۰ بار داخل کاسه بکوبید هر چقدر بهتر ورز دهید در نهایت کوفته خوبی خواهید داشت از مواد کوفته به اندازه گردو بردارید و در دست گرد کنید سپس داخل یک دیس گذاشته و بگذارید داخل یخچال تا استراحت کند و منسجم تر شود.

مرحله سوم : تهیه سس کوفته جنوبی

دو پیاز دیگر دستور را خلالی ریز خرد کنید و داخل قابلمه یا تابه مورد نظر تفت دهید سپس کمی زردچوبه و نمک و فلفل سیاه و کاری به پیاز بزنید ۲ لیوان آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا آب به جوش بیاد پس از جوش آمدن آب کوفته ها را به آرامی داخل سس قرار دهید و اصلا درب قابلمه یا تابه را نبندید وگرنه کوفته ها از هم می پاشند.

مرحله چهارم : پخت کوفته جنوبی

به همراه کوفته ها خلال بادم را که از قبل کمی خیس کردید به قابلمه اضافه کنید تا با همزمان پختن کوفته خلال نیز نرم شود. پس از گذشت نیم ساعت از زمان پخت تمر هندی را که با آب ولرم باز کردید و صاف کردید را به همراه رب انار و شکر داخل یک کاسه مخلوط کنید سپس به کوفته ها اضافه کنید و برای ۲۰ الی ۳۰ دقیقه دیگر اجازه دهید تا کوفته جنوبی پخته و سس غلیظ شود سپس به همراه برنج یا نان سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کوفته جنوبی

  1. چون تمر هندی نمک دارد در ریختن نمک زیادی خودداری کنید.
  2. هنگام قرار دادن کوفته ها در سس دقت کنید به هم نچسبند.
  3. هنگامی که کوفته ها را گرد می کنید نباید هیچ درزی داشته باشید سعی کنید کمی دست خود را مرطوب کنید و خوب به آن حالت دهید.

همچنین ببینید 

از
2
دیدگاه