طرز تهیه دیگچه مشهدی بسیار خوشمزه، آسان و مجلسی با خامه

طرز تهیه دیگچه مشهدی

 

یکی از دسرهای سنتی ایرانی می باشد که همان طور که از نامش پیداست برای مشهد می باشد این دسر بسیار قدیمی می باشد و در مراسمات مذهبی آن را تهیه و پخش می کنند. دیگچه مشهدی تقریبا مشابه شیر برنج می باشد ولی با اندکی تغییرات که می توانید این دسر خوشمزه را برای ایام ماه مبارک رمضان تهیه کنید. بافت این دسر خیلی نرم و لطیف است و طعم شیرینی دارد. شما می توانید این دسر خوشمزه را در قالب های تک نفره تهیه کنید. امروز در پارسی دی دیگچه مشهدی با خامه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

برنج ایرانی نیمه دانه۵۰۰ گرم
شیر پر چرب۳ لیتر
شکر۴۰۰ تا ۶۰۰ گرم
گلاب سنگین۲ پیمانه
هل۲ قاشق غذا خوری
کره۵۰ گرم
وانیل۱/۴ قاشق چایخوری
خامه (در صورت چرب نبودن شیر)۱۰۰ گرم
زعفران دم کرده۴ قاشق غذا خوری

طرز تهیه دیگچه مشهدی خوشمزه با خامه

مرحله اول: آماده سازی و پخت برنج

ابتدا برنج را داخل قابلمه ریخته و چندین بار بشورید و خوب چنگ بزنید تا آب برنج کاملا شفاف و زلال شود سپس حدود دو ساعت با آب ولرم خیس کنید. سپس برنج را با چند لیوان روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاد کف روی برنج را بگیرید و بگذارید برنج کاملا شکفته و نرم شود.

مرحله دوم: افزودن شیر

نصف شیر گفته شده را به برنج در حال پخت اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط سفت و غلیظ شود سپس بعد از حدود نیم ساعت مابقی شیر را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا ته نگیرد یا سر نرود و برنج کاملا له و پخته شود.

مرحله سوم: افزودن شکر و گلاب

شکر را در ادامه اضافه کنید و هم بزنید وقتی شکر حل شد به ترتیب گلاب و زعفران و هل را بریزید و مدام هم بزنید و بعد دو ملاقه از مخلوط مواد را داخل یک کاسه بریزید و به آن خامه اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود سپس مخلوط بدست آمده را به مایه قابلمه اضافه کنید.

مرحله چهارم: پخت دیگچه مشهدی با خامه

وقتی گلاب و خامه را اضافه می کنید مجدد مایه رقیق می شود پس باید مدام هر ۵ دقیقه هم بزنید تا مجدد به غلظت برسد مواد دیگ باید مانند ماست غلیظ و چکیده شود در انتها کره را افزوده و هم بزنید و بعد به مدت ۳۰ دقیقه مواد دیگچه را روی شعله پخش کن قرار دهید و دم بگذارید سپس به مدت ۲ ساعت داخل دمای محیط قرار دهید تا سرد شود سپس تزئین و سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت دیگچه مشهدی سه رنگ

  1. می توانید مواد دیگچه را قبل از افزودن زعفران سه رنگ کنید و جدا جدا دم بگذارید.
  2. می توانید مواد را داخل قالب پیرکس ریخته و در فر گذاشته تا دم بکشد.
  3. میزان افزودن شکر کاملا سلیقه ای می باشد شما می توانید کم یا زیاد بریزید.
  4. در ریختن زعفران دست و دلباز باشید تا دیگچه مشهدی خوش رنگ شود.

همچنین ببینید  

از
6
دیدگاه