طرز تهیه آش لخشک خوشمزه و مجلسی مشهدی با اسفناج

طرز تهیه آش لخشک

 

یکی از آش های بسیار خوشمزه شهر مشهد هست در این آش از حبوبات بسیار کمی استفاده می شود و بسیار سبک بوده و می توانید در هفته چندین بار درست کنید. نام این غذا بخاطر رشته استفاده شده در آن است به رشته این غذا لخشک می گویند که نازک و پهن است ولی اگر شما در دسترس نداشتید اشکال نداره می توانید رشته را جایگزین لخشک کنید در واقع لخشک رشته سنتی مردم خراسان است و در شهر گناباد زنان این منطقه خود خمیر لخشک را درست می کنند و می برند و برای این آش استفاده می کنند آنها به آش لخشک آش برگ هم می گویند. معمولا در این آش از کشک یا دوغ استفاده می شود به همراه نعنا داغ و پیاز داغ و مقداری عدس. حتما این آش خوشمزه را تهیه کنید و در کنار خانواده لذت ببرید. امروز در پارسی دی آش لخشک بسیار خوشمزه با اسفناج را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

اسفناج یا برگ چغندرنیم کیلو
رشته لخشک۲۰۰ گرم
عدس۲۰۰ گرم
کشک۱/۲ پیمانه
پیاز۱ عدد
سیر۴ حبه
پیاز داغ و نعنا داغبه مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهبه آش لخشک

مرحله اول : آماده سازی عدس

ابتدا عدس را از یک ساعت قبل بگذارید تا خیس بخورد و سپس داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید تا عدس ها پخته شود برای اینکه پوست عدس جدا نشود مقداری کمی نمک به عدس اضافه کنید بعد از پخت آبکشی کنید.

مرحله دوم : تفت دادن پیاز و سیر

پیاز را شسته و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه مورد نظر با کمی زردچوبه تفت دهید تا سبک و طلایی شود سپس سیر را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر سیر خارج شود.

مرحله سوم : افزودن لخشک

وقتی پیاز و سیر تفت خورد عدس را افزوده و سپس چند لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید تا آب به جوش بیاد وقتی به جوش آمد رشته لخشک را داخل آن ریخته و بمدت چند دقیقه اجازه دهید تا بجوشد حتما در حین جوشیدن لخشک ها را هم بزنید تا بهم نچسبد.

مرحله چهارم : افزودن سبزی

اسفناج ها را پاک کنید و ساطوری کنید و داخل تابه کمی تفت دهید تا پخته شود و آب اضافی آن گرفته شود سپس اسفناج را به مواد آش اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله آخر

در انتهای پخت کشک را با کمی آب ولرم باز کنید و به آش اضافه کنید و سپس نمک آش را اندازه می کنیم به همین راحتی آش لخشک ما حاضر شد حالا آش را در ظرف سرو ریخته و با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت آش لخشک

  1. مقداری کمی نمک اضافه کنید زیرا رشته لخشک خودش نمک دارد.
  2. می توانید بجای کشک دوغ یا ماست جایگزین کنید.
  3. اگر طعم سیر را دوست ندارید می توانید حذف کنید.
  4. می توانید رشته های لخشک را مانند ماکارونی آبکش کنید سپس به آش لخشک اضافه کنید.

همچنین ببینید 

از
10
دیدگاه

  • zahra ۳ سال پیش

    آش بسیار خوشمزه ما همیشه این آش درست می کنیم برای زمستون عالیه

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۳ سال پیش

      نوش جان

      پاسخ
  • نيلوفر ۱ سال پیش

    سلام ، این رشته آش رو از کجا میشه تهیه کرد ؟ شما ادرس یا شماره تلفنی دارید ؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۱ سال پیش

      سلام دوست عزیز از عطاری یا سایت های فروش انلاین سرچ کنید

      پاسخ