طرز تهیه خورش لونگی خوشمزه و عالی با مرغ به روش گیلانی

طرز تهیه خورش لونگی

 

مرغ لونگی یکی از بهترین غذاهای گیلانی می باشد. در واقع لونگی به مرغ یا اردکی می گویند که به صورت شکم پر تهیه می شود و از غذاهای مخصوص تالش و آستارا می باشد اما معنی این غذا به زبان تالشی لو به معنای شکم و جزء دوم به معنی رنگین است یعنی شکم رنگین که به تزئینات و چینش غذاهای مختلف در کنار این غذا اشاره دارد.خورش لونگی مشابه مرغ مازندارنی می باشد. گیلان و شمال کشور از غذاهای بسیار خوشمزه برخوردار است که طعم و عطر هر غذا متفاوت است غذاهای گیلانی کنار دورچین خوشگل میز صفا و صمیمیت خاصی دارد. خورش لونگی را کنار برنج زعفرانی بسیار خوشمزه می شود و برای مهمانی و دورهمی گزینه بسیار مناسبی می باشد. امروز در پارسی دی خورش لونگی خوشمزه با مرغ را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

مرغ۱ عدد متوسط
گردو آسیاب شده۲ پیمانه
سبزی معطر۲۵۰ گرم
زرشک۱/۴ پیمانه
رب انار۶ ق غذا خوری
پیاز۱ عدد
سیر۴ حبه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
آب۱ پیمانه

طرز تهیه خورش لونگی

مرحله اول : مرینت کردن مرغ

ابتدا مرغ را خوب بشورید تا تمام خون آبه آن از بین برود با چنگال سوراخ را روی آن ایجاد می کنیم تا تمام مزه ها به خورد مرغ برود سپس در یک پیمانه آب رب انار را مخلوط کنید و کمی نمک و فلفل اضافه کنید و مرغ را درون آن قرار دهید و بمدت ۲۴ ساعت داخل یخچال بگذارید تا مزه دار شود.

مرحله دوم : پر کردن شکم مرغ

بعد از گذشت ۲۴ ساعت مرغ را از یخچال خارج کنید و از آبی که داخش هست جدا کنید و مرغ را داخل یک ظرف پیرکس قرار دهید تا هم دمای محیط شود. تمام سبزی های معطر را بشورید و خرد کنید سپس داخل یک تابه با کمی روغن تفت دهید سپس سیر رنده شده را به سبزی اضافه کنید بعد از کمی تفت خوردن از روی حرارت بردارید و زرشک و گردو و رب انار را با هم مخلوط کنید سپس شکم مرغ را با این مواد پر کنید.

مرحله سوم : پخت خورش لونگی

پیاز را خلالی خرد کنید و روی مرغ ریخته می توانید پیاز را داخل شکم مرغ بریزید ولی ریختن آن را روی مرغ باعث مزه کبابی آن می شود روی ظرف مورد نظر را فویل بکشید و داخل فر از قبل گرم شده به دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱ ساعت قرار دهید تا وقتی چنگال داخل مرغ می زنید مرغ باید کاملا نرم شده باشد وقتی مرغ پخته شد فویل را جدا کنید برای چند دقیقه روی مرغ را گریل کنید تا سطح مرغ طلایی و برشته شود مرغ را داخا ظرف سرو ریخته و کنار آن انار دون شده بریزید و به همراه برنج میل کنید.

فوت و فن های دستور پخت خورش لونگی

  1. برای مرینت کردن مرغ می توانید کمی زعفران و آبلیمو نیز استفاده کنید.
  2. اگر سبزی معطر گیلانی نداشتید می توانید از سبزی های معطر موجود استفاده کنید.
  3. می توانید از مخلوط رب انار و رب ازگیل استفاده کنید.
  4. اگر فر نداشتید می توانید خورش لونگی را در قابلمه تهیه کنید.

همچنین ببینید 

از
10
دیدگاه

  • Bita ۳ سال پیش

    ما گیلانی هستیم همینجوری درست میکنیم عالی این خورشت با زیتون پروده

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۳ سال پیش

      بله یکی از خورش خوشمزه سنتی هست.

      پاسخ