طرز تهیه کباب زردک یا مشتی خوشمزه اصفهانی با سرکه و شیره

طرز تهیه کباب زردک

 

کباب مشتی یکی از انواع کیاب های سنتی ایرانی می باشد که اصالت این غذا برای اصفهان می باشد و این کباب طرز تهیه راحتی دارد و می توانید بنا به ذائقه خود کباب را ملس یا ترش کنید. کباب مشتی همان طور که از نامش پیداست یعنی کبابی که در مشت جا می شود و به اندازه یک مشت است ولی به صورت شامی و کتلت هم می شود آن را تهیه کرد. همان طور که گفته شد این کباب بسیار خوشمزه و از زردک یا همان هویج زرد تهیه می شود این هویج در ایران رشد می کند و خواص دارویی زیادی دارد. امروز در پارسی دی کباب زردک با سرکه و شیره را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

زردک۳ عدد
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
آرد نخودچیبه مقدار لازم
سرکه و شیرهبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه کباب مشتی با زردک

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا زردک ها را خوب بشورید و پوست بگیرید سپس رنده ریز بزنید و کنار بگذارید. پیاز را نیز پوست گرفته و رنده ریز بزنید آب پیاز را کاملا بگیرید تا کباب را در هنگام پخت شل نکند.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

گوشت چرخ کرده را به همره زردک و پیاز و ادویه ها و نمک اضافه کنید و هم بزنید سپس به تدریج کمی آرد نخودچی اضافه کنید تا مایه کباب منسجم شود سپس مواد را خوب ورز دهید.

مرحله سوم: سرخ کردن کباب زردک

داخل تابه مقداری روغن ریخته تا داغ شود سپس از مواد کباب به اندازه یک گردو بردارید و در مشت خود به آن فرم دهید سپس داخل روغن داغ سرخ کنید.

مرحله چهارم: تهیه کباب مشتی

وقتی همه کباب ها سرخ شدند آنها را در یک طرف تابه قرار دهید سرکه و شیره انگور را با هم مخلوط کنید می توانید از مقدار مساوی این ترکیب استفاده کنید و یا بنا به ذائقه خود ترش تر یا ملس تهیه کنید سپس سرکه و شیره را داخل تابه کباب ها ریخته و کمی آب جوش بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم به مدت نیم ساعت کباب پخته و آبش تمام شود سپس به همراه نان و یا برنج یا این غذا را می توانید سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کباب زردک

  1. در انتهای برای طعم و مزه بهتر کمی زعفران دم کرده غلیظ اضافه کنید.
  2. از هر نوع شیره می توانید برای تهیه این کباب استفاده کنید.
  3. اگر دوست داریم طعم کباب شیرین باشد ۵ ق شیره و ۳ ق سرکه بریزید و اگر ترش باشد برعکس.
  4. سرکه فقط باید از سرکه قرمز استفاده شود.
  5. اگر هویج زردک در اختیار نداشتید می توانید از هویج معمولی استفاده کنید.

همچنین ببینید  

از
3
دیدگاه