طرز تهیه آش یخ تبریزی خوشمزه و سنتی با ماست ترش در خانه

آش یخ

 

یکی از آش بسیار خوشمزه و فوری که اصالت این آش به شهر آذربایجان بر می گردد. آش یخ یک اش فوق العاده خوشمزه و مقرون به صرفه می باشد و بسیار رژیمی است زیرا ۱ قطره روغن ندارد پس اگر رژیم دارید و نمی توانید آش پر کالری مصرف کنید آش یخ را حتما امتحان کنید باید در هنگام سرو داخلش یخ بریزید.این غذای بسیار مناسب روزهای گرم زمستان می باشد و مطمئن باشید بچه ها هم عاشق این ماست می شود. برای تهیه این ماست نیاز به حبوباتی ندارید و فقط به برنج و مقداری سبزی و ماست ترش نیاز دارید. در آذربایجان تنوع آش ها زیاد می باشد اما آش یخ از محبوب ترین آنها می باشد. امروز در پارسی دی آش یخ بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج۱۰۰ گرم
ماست ترش۵۰۰ گرم
سبزی (تره، جعفری، ترخون، برگ چغندر، گشنیز)به مقدار لازم
سیر۳ حبه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
یخبه مقدار لازم

طرز تهیه آش یخ

مرحله اول : آماده سازی مواد آش یخ

برنج را پاک کنید و خوب بشورید تا زلال شود و ۲ الی ۳ ساعت بگذارید تا خیس بخورد،سبزی آش را پاک کنید بشورید و ساطوری خرد کنید مقدار سبزی آش گفته نشد باید در حدی باشد که عطر سیر و سبزی کاملا محسوس باشد.

مرحله دوم : پخت برنج

برنج را داخل قابلمه ریخته و ۱ لیتر آب روی برنج بریزید و حرارت را روشن کنید و اجازه دهید به جوش بیاد کف روی برنج را بگیرید سپس مقداری فلفل سیاه و نمک را به همراه سبزی خرد شده اضافه کنید و اجازه دهید برنج خوب پخته و شگفته شود.

مرحله سوم : افزودن سیر

وقتی برنج به حالت شیر برنج در آمد سیر ها را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و به آش یخ اضافه کنید و هم بزنید بعد از چند جوش ریز که آش یخ خورد ان را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم : تهیه آش یخ

آش را بگذارید در دمای محیط تا خنک شود سپس داخل یخچال بگذارید و هر موقع که خواستید سرو کنید از یخچال در بیاورید به ازای یک ملاقه آش دو ملاقه ماست ترش محلی به آن اضافه کنید و مقداری یخ آن بریزید و سرو کنید. به همین راحتی و سرعت آش یخ ما حاضر است.نوش جان

فوت و فن های دستور تهیه آش یخ

  1. برنج بهتر از نیم دانه ایرانی باشد و با کمی نمک بخسانید.
  2. زمانی باید سبزی را اضافه کنید که برنج لعاب انداخته باشد.
  3. سیرها را خام اضافه کنید و نیاز به تفت دادن ندارد.
  4. در زمان سرو باید غلظت آش یخ در حد آبکی باشد.

همچنین ببینید 

طرز تهیه آش یخ تبریزی خوشمزه و سنتی با ماست ترش در خانه
5 (100%) 1 votes