طرز تهیه خورش آلو گشنیز با مرغ سریع و آسان مرحله به مرحله

طرز تهیه خورش آلو و گشنیز

 

یکی ار انواع خورش های بسیار لذید و خوشمزه می باشد که می توانید آن را در مهمانی های خود تهیه کنید و لذت این غذای خوشمزه و آسان را ببرید. خورشت آلو و گشنیز از خورش های بسیار فوق العاده جنوب می باشد و تند تیزی این خورشت بسیار لذت بخش است. داخل این خورشت خبری از آلوی خورشتی نیست و منظور از آلو، سیب زمینی می باشد. زیرا از استان فارس به سمت جنوب در بسیاری از مناطق حتی تا همین الان به سیب‌ زمینی آلو گفته می‌شود. طعم این خورشت مانند تمام غذاهای جنوبی بسیار خوشمزه و دوست داشتنی می باشد به ویژه که همراه برنج  زعفرانی ایرانی سرو شود. امروز قصد داریم طرز تهیه خورش آلو و گشنیز با مرغ را در پارسی دی به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم

سینه مرغ۱ عدد
گشنیز خرد شده۳۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیب زمینی۲ عدد متوسط
پودر تخم گشنیز۱.۲ ق چای خوری
سیر۲حبه
گرد لیمو۱ ق چای خوری
نمک،فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورش آلو و گشنیز مجلسی با مرغ

مرحله اول: اماده سازی مواد

پیاز را بشورید و آن را روی تخته برش نگینی خرد کنید. در این فاصله مرغ را بشورید و داخل آبکش قرار دهید و سینه مرغ را بدون استخوان کنید و به صورت مکعبی خرد کنید. سیر ها را بشورید و آن ها را پوست بگیرید و آن ها را له یا پوره کنید. سیب زمینی ها را بشورید و آن ها را پوست بگیرید و روی تخته برش مکعبی یا نگینی خرد کنید (می توانید به قطعات بزرگ خرد کنید) و کنار بگذارید. گشنیز ها را بشورید و آب اضافه آن را بگیرید و روی تخته برش آن ها را خرد کنید.

مرحله دوم: تفت مواد

در قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و با شعله ملایم اجازه بدید روغن گرم شود. سپس پیاز های نگینی خرد شده را به تابه اضافه کنید و آن ها را تفت دهید تا سبک و کرم رنگ شوند. مرغ ها را با پیاز ها تفت دهید تا رنگ آن ها عوض شود. هم بزنید تا همه طرف آن تفت داده شوند.  سپس زردچوبه و فلفل سیاه را به مواد بزنید و آن ها را هم بزنید تا همه مواد با ادویه مخلوط شوند. پودر تخم گشنیز را اضافه کنید و هم بزنید. بعد از مقداری تفت دادن سیر های از قبل پوره شده را به مواد اضافه کنید تا سیر از خامی در بیاید و عطر آن پخش شود. در این مرحله مقداری آب به مواد اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا مرغ پخته شود.

مرحله سوم: اضافه کردن سیب زمینی و مواد دیگر

در این مرحله بعد از پخته شدن مرغ نوبت اضافه کردن سیب زمینی های از قبل خرد کرده است. درب قابلمه را بردارید و سیب زمینی ها را به خورشت آلو و گشنیز اضافه کنید و بعد گشنیز، نمک و گرد لیمو را اضافه کنید و اجازه دهید خورش به مدت ۴۵ دقیقه بپزد و خوب جا افتاده شود. بعد این مدت شعله رو خاموش کنید. خورشت را در ظرف مناسب سرو کنید. غذا آماده است. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت خورشت آلو گشنیز مرحله به مرحله

  1. خورشت آلو و گشنیز باید غلیظ باشد.
  2. می توانید داخل خورش از کمی زعفران استفاده کنید.
  3. می توانید از لیمو عمانی به جای پودر لیمو استفاده کنید.
  4. می توانید گشنیز ها را همراه با پیاز و مرغ تفت دهید.
  5. سیر را حتما بکوبید زیرا عطر و طعم آن متفاوت خواهد شد.
  6. در صورت تمایل می توانید با استفاده از فلفل قرمز تندی خورشت را تغییر دهید.
  7. می توانید سیب زمینی ها را به قطعات بزرگ که در خورشت مشخص باشد خرد کنید یا آن ها را کوچکتر خرد کنید.

همچنین ببینید

طرز تهیه خورش آلو گشنیز با مرغ سریع و آسان مرحله به مرحله
5 (100%) 2 votes

  • پرستو ۸ ماه پیش

    اسم خورشت آلو هست ولی چرا تو رسپیش آلو موجود نبود ؟

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۸ ماه پیش

      دوست عریر در این خورش خبری از آلو نیست چون اصالت شیرازی دارد و در شیراز به سیب زمینی آلو گفته می شود

      پاسخ