طرز تهیه ته دیگ زعفرانی مجلسی بدون ماست به روش رستورانی

دستور تهیه ته دیگ زعفرانی

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی

 

ته دیگ به قسمت برشته ای از برنج که کاملا منسجم و برشته و طلایی است می گویند که معمولا بعد از کشیدن برنج به صورت جداگانه برش خورده و در ظرف دیگری سرو می شود. ته دیگ ها انواع مختلفی دارند که با مواد غذایی بسیار متنوعی تهیه می شوند و بسیار پر طرفدار هستند می توان گفت خوشمزه ترین قسمت یک چلو ایرانی ته دیگ آن است. اگر به برنج ساده که در کف قابلمه ریخته می شود مواد دیگری هم اضافه کنیم آن زمان به آن ته چین گفته می شود. امروز در پارسی دی طرز تهیه ته دیگ زعفرانی مجلسی و رستورانی بدون ماست را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد اولیه مورد نیاز برای ته دیگ زعفرانی 

  • روغن ۱/۳ پیمانه
  • زعفران غلیظ دم شده ۳ قاشق غذا خوری
  • برنج ۳ پیمانه

طرز تهیه ته دیگ زعفرانی رستورانی بدون پلوپز

ابتدا برنج را به مدت ۲ ساعت با نمک خیس می کنیم. حالا قابلمه ای را از آب پر کرده و روی حرارت قرار می دهیم زمانیکه جوشید آب برنج را خالی کرده و داخل قابلمه آب جوش می ریزیم. سعی می کنیم در این زمان کمی برنج را زنده تر آبکش می کنیم و روی برنج آب ولرم می ریزیم.

مرحله دوم: روش ریختن برنج داخل قابلمه

حالا ۱/۳ از برنج آبکش شده را داخل کاسه ای ریخته و به آن روغن و زعفران دم شده می زنیم و به آرامی طوری که برنج له نشود خوب مخلوط می کنیم.

مرحله سوم: دم گذاشتن برنج

حالا ته قابلمه ای مناسب برای این مقدار برنج را چرب کرده و قسمت زعفرانی آماده شده را داخل قابلمه می ریزیم خیلی منظم با یک لیسک یا یک قاشق برنج زعفرانی را ته قابلمه منسجم می کنیم. حالا باقی مانده برنج آبکش شده که سفید است را روی قسمت زعفرانی ریخته و باز به همون شکل برنج زعفرانی با قاشق کمی به برنج فشار وارد می کنیم تا منسجم شود و سطح صافی پیدا کند. حالا دم کنی را روی برنج گذاشته و اجازه می دهیم تا پخت کامل برنج انجام شود.

مرحله چهارم: سرو برنج با ته دیگ زعفرانی

حالا که برنج کاملا دم کشیده است از روی حرارت برمی داریم تا کمی از حرارت بیفتد و یک دیس روی قابلمه گذاشته برنج را داخل دیس بر می گردانیم حالا ته دیگ زیبا، منظم و خوشمزه ما آماده است این برنج را در کنار همه خورشت ها می توانید سرو کنید.

نکات و فوت و فن تهیه ته دیگ زعفرانی مجلسی

  1. این ته دیگ را با برنج کته ای هم می توانید تهیه کنید. بعد از این که تقریبا آب برنج خشک شد مقداری از برنج را جدا کرده و طبق مراحل برنج آبکش ادامه می دهیم.
  2.  با برنج ایرانی بهترین و لذیذ ترین ته دیگ زعفرانی را تهیه کنید.
  3.  برای داشتن برنج لذیذ از روغن جامد و یا کره استفاده کنید زیرا روغن مایع جذب برنج نمی شود و تماما ته قابلمه باقی می ماند باعث خشکی برنج می شود..

همچنین ببینید  

از
15
دیدگاه