طرز تهیه قیمه ریزه نخودچی با سیب زمینی (قیمه ریزه اصفهان)

دستور پخت قیمه ریزه نخودچی با سیب زمینی

 

یکی  غذای سنتی در  شهر اصفهان است که در خود شهر اصفهان این غذا را به نام سر گنجشکی می شناسند. قیمه ریزه خیلی غذای خوشمزه و پرطرفدار شهر اصفهان است و دستور پخت قیمه ریزه با مواد اولیه ای که کاملا در دسترس هست قابل تهیه می باشد. با تزئینات شیک و ویژه در مجالس استفاده میشود و به صورت ساده تر در دورهمی ها سرو میشود. برای یادگیری بیشتر می توانید به صفحه اصلی آموزش آشپزی پارسی دی مراجعه کنید.

مواد لازم 

گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
پیاز۲ عدد درشت
آرد نخود۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری سر پر
آب جوشیده۳ لیوان
سیب زمینی بزرگ۱ عدد
جعفری و نعنا تازه۲ قاشق غذاخوری
نعنا خشک۱ قاشق مرباخوری
روغن مخصوص سرخ کردنی۲ قاشق غذاخوری سر پر
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه قیمه ریزه اصفهانی

مرحله ۱

یک عدد پیاز رنده شده و آب گرفته به اضافه گوشت چرخ کرده و نمک، فلفل، زردچوبه و آرد نخود و نعنا خشک همه را باهم مخلوط میکنیم و خوب با هم ورز میدهیم. به صورت قلقلی کرده و به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در یخچال استراحت میدهیم. کوفته قلقلی های آماده شده را حتما در یخچال استراحت دهیم تا هنگام سرخ شدن فرمشان تغییر نکند.

مرحله ۲

قابلمه را روی شعله متوسط گذاشته و یک قاشق غذاخوری سر پر روغن میریزم و یک عدد پیاز را رنده کرده و آب آن را گرفته و در قابلمه میریزیم و سرخ میکنیم. کمی که سرخ شد به آن زردچوبه اضافه کرده و همچنین رب گوجه فرنگی، جعفری و نعنای خورد شده و تازه را به ترکیباتمان اضافه می کنیم، خوب که سرخ شد آب جوشیده را به آن اضافه میکنیم و به مدت ۱۰- ۱۵ دقیقه درب قابلمه را گذاشته تا سس یا خورش جا بیوفتد.

مرحله ۳

کوفته ریزه ها را از یخچال درآورده و در تابه روی شعله متوسط با یک قاشق روغن سرخ میکنیم و به قابلمه ای که خورش هست اضافه میکنیم.

مرحله ۴

برای استفاده از سیب زمینی در خورش قیمه ریزه اصفهانی میتوان به دو روش استفاده کرد:

  • در دستور پخت سنتی سیب زمینی را بعد از پوست گرفتن و شستن، چهار برش کرده و به خورش اضافه میکردند.
  • میتوان سیب زمینی را به شکل مربع های کوچک خورد کرده و در روغن سرخ کرده و  در کنار غذا به صورت تزئین استفاده کرد.

مرحله ۵

بعد از آماده شدن خورش قیمه ریزه اصفهانی در ظرف مناسب و مورد نظر سرو میکنیم. میتوانیم قیمه ریزه اصفهانی را با نان و یا پلو سرو کنیم.
همچنین ببینید

از
8
دیدگاه