خواص بادام برای پوست

خاصیت های بادام برای پوست و تقویت موی سر

خواص بادام

بادام چه خواصی دارد؟

بادام دارای خواص زیادی برای سلامت انسان می باشد، یک آجیل فوق العاده محبوب بوده که دارای چربی بالا می باشد و بسیار مغذی و بی نهایت سالم است. می خواهیم در ادامه در مورد خواص بی نظیر بادام مطالبی را برای شما قرار دهیم.

همچنین بخوانید: طرز تهیه حریره بادام

خواص بادام برای سلامتی بدن

بادام مقادیر عظیمی از مواد مغذی در خود دارد

بادام از جمله دانه های خوراکی محسوب می شود که بر روی درخت پرونوس دولسیس رشد می کند که ما با نام عمومی درخت بادام آن را می شناسیم.

بادام بومی خاورمیانه محسوب می شود اما در کشورهای دیگر مانند ایالات متحده تولید می شود. امروزه آمریکا بزرگ ترین تولید کننده بادام می باشد.

بادامی که ما مصرف می کنیم بدون پوسته می باشد و دانه ی خوراکی درون آن پیداست. بادام به صورت خام یا بو داده فروخته و مصرف می شود.

بادام سرشار از مواد مغذی بوده و هر یک اونس بادام که شامل ۲۸ گرم یا یک مشت کوچک می باشد حاوی موارد زیر است:

  • ۳٫۵ گرم فیبر
  • ۶ گرم پروتئین
  • ۱۴ گرم چربی
  • ۳۲ درصد منگنز
  • ۲۰ درصد منیزیم
  • ۳۷ درصد ویتامین روزانه

موارد گفته شده به اندازه یک مشت بادام می باشد که این همه محتویات تنها ۱۶۱ کالری و ۲٫۵ گرم کربوهیدرات قابل هضم دارد.

حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از بادام توسط بدن جذب نمی شود چون دسترسی به تجزیه آن بسیار دشوار می باشد. بادام سرشار از فیتیک اسید می باشد که ماده ای مانند مواد معدنی بوده و مقادیر زیادی انرژی دارد.

بادام منبع زیاد آنتی اکسیدان می باشد. آنتی اکسیدان ها به حفاظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو می باشد که می تواند به مولکول های موجود در سلول ها آسیب زده و باعث ایجاد بیماری سرطان شود.

آنتی اکسیدان های موجود در بادام قوی بوده و تا حدود زیادی در لایه قهوه ای رنگ پوست آن متمرکز شده است. به همین دلیل است که توصیه شده است بادام سفید یا بدون پوست نخرید.

طبق تحقیقات صورت گرفته بادام توانسته است در طی یک دوره ۴ هفته نشانگرهای زیستی استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. این یافته ها نشان می دهد که خوردن بادام با وعده های اصلی غذایی بعضی از نشانگرهای ذکر شده را کاهش می دهد.

به جرات می توان گفت که بادام سرشار از آنتی اکسیدان های مناسب برای جلوگیری از سرطان می باشد که افراد سالخورده می توانند آن را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

بادام سرشار از ویتامین ای است که می تواند از غشای سلولی انسان در برابر انواع آسیب ها جلوگیری به عمل آورد. ویتامین ای یک آنتی اکسیدان گروهی محلول در چربی محسوب می شود. آنتی اکسیدان ذکر شده در درون بدن انسان گرایش به غشای سلولی دارد و بدن را در برابر آسیب اکسیداتیو جلوگیری می کند.

یکی از بهترین منابع ویتامین ای در جهان بادام می باشد که حاوی ۳۷ درصد توصیه شده روزانه برای بدن است. ویتامین ای خطر بیماری قلبی، سرطان و بیماری فراموشی را کاهش می دهد.

می توان نتیجه گرفت بادام در بین بهترین منابع ویتامین ای جهان قرار دارد. جذب ویتامین ای فراوان می تواند سلامت بدن را تضمین کند.

بادام می تواند به کنترل قند خون انسان کمک کند، آجیل ها کربوهیدرات کمی دارد اما تا دلتون بخواد سرشار از چربی های سالم و پروتئین و فیبر است.

این موضوع نشان می دهد بادام و آجیل ها گزینه خوبی برای بیماری دیابت است.

وجود منیزیم در بادام باعث تمایز آن نسبت به دیگر آجیل ها می شود. منیزیم یک ماده معدنی محسوب شده که در بیش از سیصد فرایند بدنی مانند کنترل قند خون دخالت دارد. توصیه شده است به صورت روزانه بادام مصرف کنید.

باید جالب باشد که بدانید آن افرادی که بیماری دیابت ندارند وقتی منیزیم را مصرف می کنند با کاهش زیاد بدن در مقاومت نسبت به انسولین روبرو می شوند. این موضوع نشان می دهد که بادام برای پیشگیری از سندرم متابولیک و بیماری دیابت نوع دوم بسیار موثر است.

بادام دارای شاخص گلیسمی کمی است و این موضوع باعث می شود که بادام توانایی کاهش غلظت قندخون را داشته باشد و باعث کنترل و تثبیت سطح قند خون شود.

منیزیم موجود در بادام برای کنترل سطح فشار خون بسیار موثر است. فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی حملات قلبی و نارسایی کلیه و سکته می باشد. کمبود منیزیم در بدن به شدت با بیماری فشار خون در ارتباط است. تحقیقات محققان ثابت کرده است که کمبود منیزیم به کاهش زیادی در فشار خون منجر می شود. اضافه کردن بادام به برنامه غذایی خود می تواند در کنترل فشار خون تاثیر زیادی داشته باشد.

بادام می تواند سطح کلسترول بد خون را پایین بیاورد. بادام منبع مناسبی از چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع می باشد که باعث کنترل کلسترول بد بدن می شود. خوردن بادام به عنوان بخشی از رژیم غذایی می تواند باعث افزایش کلسترول خوب بدن شود. کلسترول بد یا ال دی ال باعث ایجاد بیماری های قلبی و سکته می شود.

بادام باعث می شود تا گرسنگی شما کاهش پیدا کند و مصرف کالری کلی شما کم شود. بادام شامل کربوهیدرات کم و سرشار از پروتئین و فیبر می باشد. عقیده دانشمندان در این است که هم پروتئین و هم فیبر باعث سیری می شود و این موضوع باعث می شود تا انسان کالری کمتری بخورد و سیر باقی بماند. خوردن یک وعده بادام به طرز چشمگیری گرسنگی و میل به خوردن را کاهش می دهد.

بادام به کاهش وزن موثر کمک می کند، آجیل ها حاوی ماده مغذی می باشد که برای بدن تجزیه و هضم آن دشوار است. حدود ده الی پانزده درصد از آجیل ها در بدن هضم نمی شوند و همین موضوع باعث می شود تا با خوردن آجیل سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید که عامل مناسبی برای کاهش وزن موثر می باشد.

با اینکه بادام سرشار از چربی می باشد ولی یک منبع مناسب برای کاهش وزن است. باید دقت کنید بادام برای کسانی که مستعد پرخوری هستند یک عامل اشتها آور است.

از سرطان جلوگیری می کند

بادام دارای فیبر است، فیبر باعث سم زدایی بدن می شود و همین موضوع باعث می شود تا سیستم دستگاه گوارش شما تنظیم شود و فرایند پاکسازی را انجام دهد. فیبر بالا باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود. بادام می تواند برای جلوگیری از سرطان روده موثر باشد.

بادام انواع سرطان را درمان می کند

تحقیقات نشان می دهد که وجود هیدروژن سیانید در روغن بادام تلخ که دارای خاصیت زیاد می باشد برای درمان انواع سرطان ها موثر است. شما می توانید بادام را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

خوردن بادام از بروز نقص هنگام تولد جلوگیری می کند

این آجیل خوشمزه دارای اسید فولیک بوده که ثابت شده است که مانع از بروز نقص هنگام تولد کودکان می شود. اسید فولیک نقش مهمی در رشد سلول های سالم و پیکربندی بافت های بدن دارد و برای رشد مناسب جنین ضروری است.

مصرف بادام قدرت مغز را بهبود می دهد

پژوهش های مختلف نشان می دهد که بادام حاوی ریبوفلاوین و ال کارنیتین است که به رشد مغز انسان کمک می کند. فنیل آلانین یک ماده شیمایی تقویت کننده محسوب می شود که برای عملکرد مغز بسیار مفید است.

تقویت استخوان ها و دندان ها با بادام

بادام دارای منبع زیادی از فسفر و کلسیم بوده و باعث پیشگیری از پوکی استخوان شده و همچنین نقش مهمی در تقویت استخوان ها و دندان ها در انسان دارد. تراکم استخوانی را تقویت کرده و برای سلامت استخوان مهم است.

بادام کم‌خونی را درمان می کند

کم خونی در افراد زیادی به دلایل مختلف مشاهده شده است. بادام شامل مس، آهن و ویتامین های مختلف است که به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده و باعث ایجاد هموگلوبین می شود. بادام برای پیشگیری از کم خونی توصیه شده است.

بادام، پروتئین و سلامت قلب

کسانی که ورزش های سنگین می کنند و علاقه مند به افزایش توده عضلانی بدن شان هستند بادام را در رژیم خود اضافه کنند. چون یک منبع سالم پروتئین محسوب می شود. چربی اشباع نشده موجود در کره ی بادام باعث کاهش کلسترول بد بدن می شود و از بیماری قلبی جلوگیری می کند.

برای عصب و عضلات مفید است

منیزیم موجود در کره بادام مزایایی زیادی برای سیستم عصبی و منقبض شدن عضلات دارد. کرده بادام به سوخت و ساز مناسب بدن و استخوان ها کمک می کند.

مصرف بادام فرآیند هضم و متابولیسم بدن را بهبود می دهد

شیر حاوی مقادیر زیادی فیبر است، فیبر به دلیل فوایدی که دارد باعث بهبود هضم در گوارش می شود. شیر بادام ترکیب مناسبی برای مشکل عدم هضم می باشد. کمک به افزایش هضم در گوارش انسان سموم ناخواسته و ناسالم را از بدن انسان خارج می کند.

بادام هشیاری فیزیکی را افزایش می دهد

ترکیب شیر بادام سرشار از پروتئین های عضله سازی است. پروتئین ها باعث ترمیم رباط های آسیب دیده می شود. شیر بادام یک نوشیدنی مغذی محسوب شده که برای ورزشکاران بسیار مناسب است. همچنین این ترکیب باعث کاهش خستگی بدن شده و هشیاری فیزیکی را افزایش می دهد.

بادام هشیاری ذهنی را افزایش می دهد

شیر بادام سرشار از پتاسیم نیز می باشد، پتاسیم یکی از مواد معدنی محسوب می شود که الکترولیت ها را در بدن انسان تشکیل می دهد. این الکترولیت ها باعث افزایش حافظه شده و شیر بادام یک راه طبیعی برای زیاد کردن حافظه می باشد.

خواص بادام برای کاهش تب

اگر بدن شما داغ است و تب دارید، می توانید از روغن معطر بادام تلخ بر روی بدن خود قرار داده تا درجه حرارت بدن شما کاهش پیدا کند. گفته می شود بادام تلخ به دلیل داشتن عناصر قلیایی در برابر انواع قارچ ها و ویروس ها و باکتری ها مقاومت کرده و باعث کاهش تب می شود.

به عنوان یک داروی بی حسی عمل می کند

زمانی که می خواهید یک بخیه کوچک بزنید می توانید از ترکیب گیاهی روغن بادام تلخ استفاده کنید که یک بی حسی محسوب می شود. مولکول گلیکوزید آمیگدالین که موجود در روغن بادام تلخ می باشد توانایی دارد که به صورت موقت اعصاب شما را غیر فعال کند و همین موضوع باعث می شود که درد را حس نکنید.

بادام یک سم‌زدای طبیعی است

سم زدایی بدن یک امر حیاتی و کلیدی محسوب می شود که بدن برای سالم ماندن نیاز به سم زدایی دارد. وجود سم در بدن باعث کدر شدن پوست و ضعیف شدن موها می شود. ترکیبات سمی روغن بادام تلخ باعث پاکسازی سموم در سیستم بدنی شما می شود.

خواص بادام برای پوست

شما می توانید از روغن بادام برای یک مرطوب کنندگی قوی استفاده کنید زیرا شامل اسید لینولئیک، گلیسیرید و اسید اولئیک می باشد. این روغن باعث از بین بردن جوش های سرسیاه و آکنه شده و از خشک و زیر شدن پوست جلوگیری می کند. ویتامین ای موجود در بدن انسان را نیز تامین می کند. روغن بادام یک ضدعفونی کنندگی قوی دارد که برای زخم ها استفاده می شود. بادام حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ای می باشد که باعث جلوگیری از صدمات ناشی از تابش پوست صورت می شود.

روغن مناسبی برای ماساژ آروماتراپی است

روغن بادام روش مناسبی برای ماساژ آروماتراپی است. روغن بادام توسط انواع پوست مختلف جذب شده و دارای عطر فوق العاده و آرام بخش می باشد.

بادام یک مرطوب کننده ی طبیعی است

بادام به عنوان یک مرطوب کنندگی طبیعی محسوب می شود، شما می توانید صورت خود را تمیز کرده و چند قطره روغن بادام روی صورت خود ریخته و پوست خود را ماساژ دهید. روغن باعث می شود تا اثر چربی بر روی پوست شما باقی نماند.

خاصیت های بادام برای درمان آکنه، جوش های سرسیاه و جوش های سرسفید

شما می توانید مشکلات پوستی نظیر جوش های سر سیاه و جوش های سرسفید را به کمک روغن بادام زمینی درمان کنید.

بادام حلقه های تیره ی دور چشم و پف را کاهش می دهد

روغن بادام زمینی برای درمان حلقه های تیره زیر چشم موثر است. شما می توانید بادام را در آب بشویید و آن را له کنید سپس خمیر حاصل شده را بر روی اطراف چشم خود بمالید و شب تا صبح بماند، خواص مرطوب کنندگی بادام باعث از بین بردن پف و تیرگی دور چشم می شود.

بادام با روند پیری مقابله می کند

دانشمندان معتقدند که بادام خواص ضد پیری دارد، ماساژ دادن روغن بادام به کاهش روند پیری کمک کرده و سبب لطیف شدن پوست می شود.

خواص بادام برای موی سر

بادام حاوی مواد مغذی می باشد و همچنین دارای ویتامین های آ، دی، ب ۱، ب۲ و ب۶ است. این مواد مغذی به تارهای مو نفوذ کرده و موهای سالم و زیبایی را برای شما به ارمغان می آورد. ترکیب اسیدهای چرب در بادام موها را نرم و تقویت می کند.