طرز تهیه قیمه لاپلو یا قیمه شاه عباسی خوشمزه و مجلسی با گوشت

طرز تهیه قیمه لاپلو

 

قیمه درهم یا قیمه شاه عباسی که بی شک یک رقیب جدی قیمه می باشد. این غذای خوشمزه در واقع همان قیمه است که لای برنج پخته می شود. خوشمزگی این غذا به هل و دارچینی هست که داخلش استفاده می شود. حتما زعفران را با یخ دم کنید تا خوش رنگ شود و برای تهیه این غذا از آن استفاده کنید. قیمه لاپلو بک غذای شیک و مجلسی است که می توانید در مهمونی ها آن را جایگزین قیمه کنید. برای پخت این غذا سعی کنید از برنج ایرانی استفاده کنید تا عطر و طعم قیمه لاپلو را چند برابر کند. امروز در پارسی دی قیمه لاپلو را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

لپه۱ پیمانه
برنج‌۳ پیمانه
گوشت قیمه ای (ریز خرد شده)۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
رب گوجه۲ ق غ
روغن جهت تفت مواد و مقداری روغن کرمانشاهیبه دلخواه
زرشک-خلال بادام-خلال پستهبه مقدار دلخواه
پودر پوست پرتقال شیرین شدهبه مقدار دلخواه
زردچوبه، فلفل سیاه، پودر هل،زعفران، پودر لیمو عمانی، چوب دارچین، پودر گل سرخبه مقدار لازم

طرز تهیه قیمه لاپلو

مرحله اول : آماده سازی قیمه لاپلو

لپه و برنج را چند ساعت قبل خیس کنید برای طعم غذا بهتره لپه را از قبل جداگانه نیم پز کنید تا بوی بد آن خارج شود و همچنین زمان پخت لپه با گوشت کمی متفاوت است و اگر همزمان به گوشت اضافه کنید لپه شما له می شود.

مرحله دوم : پخت گوشت

پیاز را نگینی ریز خرد کرده و داخل قابلمه ریخته و با مقداری زردچوبه خوب تفت دهید سبک که شد گوشت های خرد شده را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد سپس یک چوپ دارچین و کمی فلفل سیاه افزوده و ۳ لیوان آبجوش اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت پخته شود.

مرحله سوم : تفت دادن رب

داخل تابه کوچک روغن ریخته تا داغ شود رب را اضافه کرده و هم بزنید تا رب خوش رنگ شود سپس لپه نیم پیز را به رب اضافه کرده کمی تفت دهید سپس به گوشت اضافه کنید و چوب دارچین را خارج کرده.

مرحله چهارم : دم گذاشتن قیمه لاپلو

وقتی گوشت پخته شد ادویه ها و نمک را اضافه کنید و درب قابلمه را بردارید و اجازه دهید که آب قیمه تمام شود سپس در انتها پودر پوست پرتقال شیرین شده را اضافه کنید. برنج را که از چند ساعت قبل خیس کردید روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاد درحین پخت کف روی برنج را گرفته و آبکش کنید و کف قابلمه مقداری روغن ریخته و ته دیگ سیب زمینی را می چینیم سپس مقداری برنج ریخته و قیمه را مرکز قابلمه ریخته و مابفی برنج را اضافه کرده و هم بزنید سپس زعفران دم کرده غلیظ به همراه کره یا روغن کرمانشاهی روی برنج ریخته و برای نیم ساعت بگذارید تا برنج دم بکشد سپس داخل دیس کشیده و با زرشک و خلال بادام تفت داده شده تزئین کنید و با سالاد و زیتون میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت قیمه لاپلو

  1. در صورت نداشتن پودر لیمو از لیموعمانی استفاده شود.
  2. اگر پودر هل نداشتید از دانه هل استفاده کنید.
  3. لپه را زیاد تفت ندهید تا دیرپز شود.
  4. غلظت مواد باید اندازه لوبیا پلو باشد نه بیشتر.
  5. برنج را زنده تر از همیشه آبکش کنید.
  6. میزان پخت گوشت و لپه به اندازه باشد تا زمانی که با بخار برنج پخته می شود له نشود.
  7. بنا به ذائقه خود می توانید لای برنج کمی دارچین یا ادویه پلویی استفاده کنید.

همچنین ببینید

از
11
دیدگاه