طرز تهیه خورش گردو اسفناج دامغانی ساده و لذیذ با گوشت گوسفندی

دستور پخت خورش گردو اسفناج

طرز تهیه خورش گردو اسفناج

 

خورش گردو اسفناج یکی دیگر از خورشت های سنتی ایرانی می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد و در اصل این خورش برای دامغان می باشد و از مخلوط گردو و اسفناج تهیه می شود. این خورش در اصل با گوشت تهیه می شود و شما می توانید به دلخواه با مرغ یا به صورت گیاهی این خورش را تهیه کنید. برای چاشنی این خورش می توانید از رب انار و آبغوره استفاده کنید و در انتها می توانید خورشت را تست کنید و بنا به ذائقه خود میزان ترشی و شیرینی خورش را تنظیم کنید. این خورشت به واسطه داشتن اسفناج که یک سبزی فوق العاده می باشد خواص خوبی نیز دارد. شما می توانید خورش گردو اسفناج را به همراه پلو زعفرانی خوشمزه تهیه کنید. امروز در پارسی دی طرز تهیه خورش گردو اسفناج دامغانی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه خورش گردو اسفناج

  • گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
  • گردو پودر شده ۲۵۰ گرم
  • اسفناج ۵۰۰ گرم
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • رب انار ۱ ق غذا خوری
  • آب غوره ۱ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه، دارچین، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورش گردو اسفناج

مرحله اول: تفت دادن پیاز

ابتدا اسفناج ها را پاک کنید و داخل لگن آب بریزید و بشورید و سپس داخل آبکش بریزید و بگذارید تا خشک شود. سپس اسفناج را به صورت ریز ساطوری ریز خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید و یا رنده ریز بزنید. داخل یک تابه مخلوط کره و روغن بریزید و پیاز را داخل روغن تفت دهید.

مرحله دوم: افزودن گوشت

به تفت دادن پیاز ادامه دهید تا پیاز کم کم سبک و کاراملی شود. در ادامه گوشت خورشتی را که می توانید به صورت استخوان دار یا خورشتی خرد کردید را به پیاز اضافه کنید و حالا خوب تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.

مرحله سوم: پخت گوشت

در ادامه ادویه ها را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه ها بلند شود. سپس در ادامه گردو پودر شده را اضافه کنید و به همراه مواد کمی تفت دهید تا بوی خامی گردو نیز گرفته شود. چند لیوان آب جوش روی مواد بریزید و روی حرارت کم قرار دهید تا بجوش بیاید و گوشت پخته شود.

مرحله چهارم:تهیه خورش گردو اسفناج

در ادامه اسفناج های ساطوری شده را داخل تابه با کمی روغن تفت دهید تا نرم شود و کمی تغییر رنگ دهد. بعد از از حدود ۳ ساعت که گوشت پخته شد باید اسفناج و رب انار را به خورش اضافه کنید و هم بزنید و درب قابلمه را قرار دهید تا رنگ سبری اسفناج حفظ شود سپس در انتها نمک به خورش اضافه کنید و در ۱۰ دقیقه انتهای پخت آبغوره را اضافه کنید و زمانی که غلیظ شد از روی حرارت بردارید و به همراه پلو دلخواه سرو کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه خورش گردو اسفناج لذیذ و مجلسی

  1. اگر خورش خیلی ترش بود می توانید از کمی شکر استفاده کنید.
  2. برای اینکه خورشت به روغن بیفتد می توانید چند قطعه یخ داخل خورش بریزید.
  3. این خورش باید با شعله کم روی حرارت متوسط بپزد و همانند فسنجون روغن بی اندازد.

همچنین ببینید  

از
2
دیدگاه