طرز تهیه قیمه نجفی عراقی اصل خوشمزه و متفاوت با گوشت گوسفندی

طرز تهیه قیمه نجفی

 

قیمه علاچی یا قیمه عراقی از غذاهای خوشمزه و نذری می باشد که اگر شما به کربلا سفر کرده باشید در ایام محرم و صفر این غذا به صورت نذری بین مردم تقسیم می شود. قیمه نجفی از از ترکیب نخود و گوشت و ادویه های چرخ شده تهیه می شود این قیمه بیشتر در عراق و نجف پخته می شود در کاظمین هم قیمه ای مشابه وجود دارد که با گوشت چرخ کرده تهیه می شود این قیمه در جهرم و بوشهر هم به روش سنتی خودشان تهیه می شود. قیمه علاچی بیشتر در منطقه دولت آباد در روز های محرم تهیه می شود آنها بعد از مراسم عزاداری شب ها برای مردم نیازمند این غذا را تهیه و پخش می کنند. امروز در پارسی دی قیمه نجفی با گوشت گوسفندی را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
نخود۱ پیمانه
پیاز۲ عدد
رب۲ ق غذا خوری
کره۲۰ گرم
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
گلاب۱ ق چای خوری
نمک، فلفل سیاه، زیره، دارچین، لیموعمانی، پودر هل، زردچوبهبه مقدار لازم

طرز تهیه قیمه نجفی اصل

مرحله اول: آماده سازی نخود

ابتدا از شب قبل نخود را خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا نفخش گرفته شود  سپس اجازه دهید نیم ساعت داخل آب بجوشد و آبکش کنید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و گوشت

داخل یک قابلمه با حجم مناسب کره را ریخته و به همراه کمی روغن اجازه دهید تا داغ شود سپس پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه ریخته و با کمی زردچوبه تفت دهید تا سبک و شیشه ای شود در ادامه گوشت را اضافه کنید و تفت داده تا گوشت تغییر رنگ دهد سپس کمی فلفل سیاه افزوده و نخود ها را نیز بریزید.

مرحله سوم: پخت گوشت

روی گوشت آب ریخته و اجازه دهید گوشت و نخود پخته و نرم شوند اگر عجله دارید می توانید از زودپز استفاده کنید بعد از پخت کامل گوشت استخوان گوشت را جدا کنید و به همراه نخود با گوشت کوب خوب بکوبید تا له شود.

مرحله چهارم: تفت دادن رب و پیاز

در ادامه داخل یک تابه کمی کره و روغن ریخته و پیاز دیگر دستور را نگینی ریز خرد کنید و کمی تفت دهید تا سبک و شیشه ای شود سپس از همه ادویه به مقدار دلخواه اضافه کنید و کمی نمک بزنید سپس رب را به همراه گلاب افزوده و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود.

مرحله پنجم: تهیه قیمه نجفی عراقی

در ادامه گوشت و نخود کوبیده شده را اضافه کنید و با مواد خوب هم بزنید سپس آب که از پخت گوشت و نخود باقی مانده است را به تدریج اضافه کنید تا مانند غلظت حلیم شود در انتها کمی زعفران اضافه کنید و بگذارید با حرارت کم ۱ ساعت جا افتاده شود سپس به همراه برنج میل کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت قیمه نجفی عراقی

  1. می توانید برای لعاب بیشتر ۱ ق غذا خوری آرد نخودچی بزنید.
  2. می توانید به جای نخود از لپه استفاده کنید.
  3. اگر پودر لیموعمانی در دسترس ندارید می توانید از لیموعمانی یا آبلیمو استفاده کنید.
  4. برای تزئین می توانید از سیب زمینی سرخ کرده استفاده کنید.
  5. افزودن کره باعث خوش طعم شدن این غذا می شود.
  6. گلاب قابل حذف است.

همچنین ببینید 

از
6
دیدگاه

  • تاتا ۳ سال پیش

    اول گوشت و نخود رو با پیاز آب پز کنید بعد خوب بکوبید بعد در یک ماهی تابه پیاز رو تفت بدید رب اضافه کنید و ادویه بدون گلاب تو عراق اصلا گلاب استفاده نمی کنن

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۳ سال پیش

      برای طعم و مزه بهتر اضافه شده و قابل حذف است.

      پاسخ
  • سید حسین جادری ۲ سال پیش

    این دستور پخت شما برای چند نفره اینو باید بگین عزیزم

    پاسخ
    • مونا مصطفوی ۲ سال پیش

      برای 4 الی 6 نفر می توان گفت

      پاسخ