طرز تهیه دونات مرغ و قارچ خانگی ساده وخوشمزه مرحله به مرحله

طرز تهیه دونات مرغ

 

یکی از انواع خانواده بزرگ دونات می باشد که بسیار خوشمزه و جذاب است شاید در نگاه اول فکر کنید این یک دونات است ولی وقتی آن را گاز می زنید می بینید دونات با مرغ و قارچ و پودر سوخاری تهیه شده است که همراه سس گوجه طعم دلچسبی دارد شما می توانید به دو روش دونات مرغ را تهیه کنید با خمیر مایه و بدون نان تست و یا با نان تست و شیر این دونات را تهیه کنید. طعم این دونات بسیار دلچسب است و شبیه مزه ناگت را دارد. امروز در پارسی دی طرز تهیه دونات مرغ و قارچ را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر

تخم مرغ۱ عدد
خمیر مایه۱ ق مربا خوری
بیکینگ پودر۱ ق چای خوری
شکر۱ مربا خوری
نمک۱ ق مربا خوری
روغن مایع۱/۴ پیمانه
آرد۲ لیوان
آب ولرم۱/۲ پیمانه
فلفل سیاه، پودرسیر، آویشنبه مقدار لازم

مواد لازم برای مواد میانی

سینه مرغ۱ عدد
پیاز۱ عدد
قارچ۲۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاه و برگ بوبه مقدار لازم

طرز تهیه دونات مرغ و قارچ

مرحله اول : عمل آوری خمیر

ابتدا آب ولرم را داخل کاسه یا لیوان ریخته و به آن خمیر مایه و شکر را اضافه کنید و هم بزنید و روی ظرف را بمدت ۱۰ دقیقه بپوشانید تا خمیر مایه کف کند و عمل بیاد.

مرحله دوم : تهیه خمیر دونات مرغ

تخم مرغ و روغن مایع و بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کرده و با همزن دستی بزنید تا یکدست شود سپس خمیر مایه عمل آمده را به آن اضافه کنید و هم بزنید و به تدریج شروع به اضافه کردن آرد می کنیم تا مانند خمیر جمع شود.

مرحله سوم : استراحت خمیر

در ادامه خمیر را روی میز کار بیاورید و خمیر را بمدت ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید سپس داخل یک کاسه گذاشته و سطح خمیر را کمی چرب کنید و روی ظرف بپوشانید و بمدت ۱ ساعت در دمای محیط به آن استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله چهارم : تهیه مواد میانی

سینه مرغ را با یک پیاز چهار قاچ شده و ادویه و نمک و برگ بو داخل قابلمه ریخته و روی آن آب بریزید و اجازه دهید سینه مرغ پخته شود سپس آن را خارج کنید و ریش ریش کنید و کنار بگذارید. قارچ ها را شسته و اسلایس کنید و داخل تابه با کمی روغن با حرارت بالا تفت دهید تا آب قارچ ها کشیده شود.

مرحله پنجم : تهیه دونات مرغ

پف خمیر را بعد از ۱ ساعت گرفته و مواد میانی را به همراه کمی پودر سیر و آویشن و فلفل سیاه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا خمیر و مواد میانی کاملا یکدست شوند.

مرحله ششم : پخت دونات مرغ و قارچ

خمیر را روی سطح آرد پاشی شده قرار دهید و کمی باز کنید سپس با قالب دونات یا اگر قالب دونات نداشتید با کمک یک لیوان و یک ماسوره خمیر را کاتر بزنید. داخل یک شیرجوش روغن ریخته تا داغ شود سپس دونات های مرغ را داخل روغن داغ سرخ کنید.حتما حرارت کاملا ملایم باشد.

مرحله هفتم : پخت دونات مرغ در فر

برای پخت دونات مرغ در فر آن ها را بعد از کاتر زدن داخل سینی فر قرار دهید و سینی را در فر بمدن ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا دونات پخته شوند در انتهای پخت خمیر روی فر را روشن کنید تا سطح دونات مرغ در فر نیز طلایی شود. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت دونات مرغ

  1. حتما دمای آب ولرم باشد تا خمیر مایه عمل بیاد.
  2. برای هم زدن خمیر از قاشق چوبی استفاده کنید.
  3. به قدری آرد اضافه کنید تا خمیر جمع شود بیش از اندازه آرد نریرید تا خمیر به راحتی پف کند.
  4. مواد میانی کاملا سلیقه ای بود می توانید هویج یا فلفل دلمه نیز به دونات مرغ اضافه کنید.
  5. بعد از سرخ شدن دونات مرغ را روی دستمال روغن گیر قرار دهید.
  6. می توانید دونات را قبل از سرخ شدن داخل پودر سوخاری بغلطانید.

همچنین ببینید 

طرز تهیه دونات مرغ و قارچ خانگی ساده وخوشمزه مرحله به مرحله
4.3 (86.67%) 6 votes