طرز تهیه خوشمزه ترین دونات خانگی دنیا و نکات مهم پخت دونات

طرز تهیه خوشمزه ترین دونات دنیا

 

در این مطلب از وب سایت پارسی دی دستور پخت دونات های خانگی و خوشمزه براتون آماده کردیم که طرفدارهای زیادی داره دونات در سراسر دنای بسیار محبوب است و برای اولین بار در قرن ۱۹ توسط مهاجران هلندی در آمریکا پخته شده است اما روایت های مختلفی در تهیه دونات وجود دارد و این شیرینی به یکی از محبوب های آمریکا تبدیل شده است به طوری که اولین ماه ژوئن را روز جهانی دوتان اعلام کردن، برای همین در طعم ها و مدل های مختلف قابل درست کردن هست. امیدواریم درست کنید و در کنار عزیزانتون لذت ببرید. امروز در پارسی دی طرز تهیه دونات خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم 

آرد۳۵۰ گرم
شیر۱۸۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
کره۳۰ گرم
نمک۴ گرم
شکر۳۵ گرم
خمیر مایه فوری۸ گرم
بهبود دهنده۱/۲ ق چا یخوری

مواد لازم برای رویه دونات

دارچین۱ قاشق چایخوری
شکلات تخته ای۲۰۰ گرم
شیرنصف لیوان
کره۵۰ گرم

طرز تهیه دونات

مرحله اول: عمل آوری خمیر مایه

ابتدا خمیرمایه را عمل بیاورید برای این کار شیر ولرم را داخل لیوان ریخته و به آن ۱ ق غذا خوری شکر و خمیرمایه فوری را اضافه کنید و هم بزنید و برای ده دقیقه بگذارید تا خمیرمایه عمل بیاد و کف کند.

مرحله دوم: تهیه خمیر دونات

 در ظرفی مناسب تخم مرغ شکسته و کره و مابقی شکر و را با آن مخلوط میکنیم و با همزن دستی میزنیم تا یکدست شود سپس خمیرمایه عمل آمده را اضافه کنید و شروع به افزودن آرد کنید بعد از آن آرد را به همراه بهبود دهنده به آهستگی اضافه کرده و با قاشق هم میزنیم تا زمانی که مایه حالت خمیری پیدا کند. خمیر بدست آمده نه زیاد باید شل و چسبان باشد و نه زیاد سفت و خشک.

مرحله سوم: استراحت خمیر دونات

خمیر باید به مدت ۱۵ دقیقه با دست و ۵ دقیقه با استند میکسر برقی ورز داده شود سپس خمیر را به شکل توپ در بیاورید و روی خمیر را با سلفون پوشانده و حدود ۱ ساعت صبر کنید تا خمیر استراحت کرده و حجم آن دو برابر حجم اولیه شود.

دستور پخت خوشمزه ترین دونات دنیا

مرحله چهارم: کاتر زدن دونات

بعد از استراحت کردن خمیر، روی میز کار یا یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. خمیر را با وردنه به قطر ۱ سانتی متر باز کنید و با یک قالب گرد و یا دهانه استکان به صورت حلقه حلقه برش دهید. اگر هم بخواهید وسط دونات شما سوراخ داشته باشد با یک قالب دایره ای کوچکتر وسط آن را قالب بزنید سپس دونات های قالب زده را روی کاغذ روغنی قرار دهید و روی آن را بپوشانید و برای ۱ ساعت دیگر مجدد استراحت دهید تا حجیم شود.

lمراحل پخت دونات

مرحله پنجم: سرخ کردن دونات خانگی

در تابه ای نسبتا گود مقدار زیادی روغن ریخته و تا داغ شدن روغن صبر کنید. بعد از آن دونات ها را با توجه به حجم ظرف و مقدار روغن، داخل ظرف انداخته تا دو طرف دونات ها آن سرخ شود. سپس زمانی که دونات ها پف کرده و به رنگ طلایی در آمدند از تابه خارج کرده و داخل یک صافی قرار دهید تا روغن اضافه دونات ها گرفته شود.

طرز تهیه دونات خانگی

مرحله ششم: تزئین دونات

در این مرحله برای تزئین دونات ها خاک قند و دارچین را با هم مخلوط کنید و دو طرف دونات ها بپاشید. برای تزیین هم میتوانید از پسته خرد شده و یا شکلات آب شده استفاده کنید. همچنین برای تهیه دونات شکلاتی می توانید برای رویه دونات از شکلات تخته ای استفاده کنید. شکلات تخته ای و شیر و کره را مخلوط کنید، اگر شکلات تخته شیرین بود، شکر اضافه نکنید. سپس دونات ها را به شکلات بزنید و با دراژه های دلخواه تزئین کنید.

دستور پخت دونات شکلاتی

ترفندها و نکات پخت بهترین دونات خانگی

درست کردن دونات نرم و اسفنجی در خانه بسیار آسانتر از چیزی است که فکرش را می کنید. برای پخت دونات نیاز به تجهیزات خاصی ندارید. در ادامه نکات مفید را برای تهیه یک دونات خانگی خوشمزه بخوانید.

۱. در پخت دونات باهوش و خلاق باشید. نیازی به هزینه اضافی برای سرخ کن های گود نیست، شما می توانید از یک قابلمه با لبه های بلند برای این کار استفاده کنید. لازم نیست به دنبال تهیه یک وردنه چوبی باشید، شما می توانید از یک بطری به جای آن استفاده کنید. می توانید با دست دایره های مرتبی روی خمیر برش بزنید. از یک لیوان بزرگ برای ایجاد یک سوراخ روی دونات خود کمک بگیرید.

۲. دمای مناسب برای سرخ کردن دونات را رعایت کنید. دونات ها به سرعت سرخ و تبدیل به بالشتک های پفی و بزرگ می شوند. توجه داشته باشید که مقدار مناسبی از روغن را گرم کنید، به قدری که دونات ها به ته قابلمه نرسد. دمای ایده آل برای خمیر دونات ۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه سانتیگراد است، اگر دمای پایین تر از این مقدار باشد روغن به درون دونات جذب می شود و باعث سنگین شدن آنها می شود. بدون تجهیزات اندازه گیری دمای روغن، شما می توانید مقدار کوچکی از خمیر را درون روغن در حال داغ شدن بیندازید تا از حرارت آن مطمئن شوید. اگر جلز و ولز کرد، پس آماده است. به خاطر داشته باشید که باید دونات ها را روی حوله های کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

۳. با انواع مختلف دونات را بشناسید. دو دستورالعمل برای پخت دونات وجود دارد که به احتمال زیاد با آنها برخورد داشته اید: دونات های کیکی و دونات های مخمری. دونات های کیکی معمولاً از بکینگ پودر و جوش شیرین به عنوان چاشنی برای پف کردن استفاده می کنند، در حالیکه دونات های مخمری از مخمرهای خشک (خمیر مایه) برای ور آمدن خمیر استفاده می کنند. دونات های کیکی سفت تر هستند، بنابراین از ترکیب آجیل و میوه برای پر کردن آن استفاده کنید، به جای اینکه از مربا و کاستورها استفاده کنید.

۴. جلا دادن، شکر پاشیدن و پر کردن دونات. خمیر دونات به خودی خود کمی شیرین شده است، بنابراین برای استفاده از طعم دهنده ها و شکرپاشی کردن آن خلاق باشید. برای جلا دادن دونات ها، آن را در شربت خیس کنید و اجازه دهید مقدار اضافی آن چکیده شود. دونات ها را روی یک قفسه سیمی بگذارید. برای شکر پاشیدن از یک کفگیر استفاده کنید تا شکرها را در قسمت های مختلف آن پخش کند. شما می توانید چیزهای مختلف مثل آجیل های خرد شده را روی آن بپاشید. برای پر کردن دونات از یک چاقوی کوچک استفاده کنید تا سوراخی در کناره های دونات ایجاد کنید. با استفاده از کیسه شیرینی با نوک مناسب، دونات های خود را با کرم های خامه ای یا مرباهای میوه ای پر کنید. به یاد داشته باشید: قبل از شکر پاشیدن و پرکردن مطمئن شوید که دونات های کاملاً خنک شده اند، تا هیچ چیز ذوب نشود.

۵. نکات نگه داری دونات. با وجود اینکه بهتر است دونات ها در همان روزی که تهیه می شوند بخورید، اما با قرار دادن در یک کیسه کاغذی یا جعبه می توان آنها را بیشتر از یک روز نگهداری کرد. اگر از یک ظرف پلاستیکی برای نگه داری شیرینی های خود استفاده می کنید، آن را با حوله کاغذی بپوشانید تا رطوبت ناشی از قرار دادن در یخچال را به خود جذب کند.

فوت و فن های تهیه دونات خانگی

  1. اگر از خمیر مایه فوری استفاده می کنید نیازی به عمل آمدن ندارد و به راحتی با مواد خشک مخلوط کنید.
  2. مقدار آرد تقریبی می باشد شاید کمی بیشتر اضافه شود.
  3. اگر خمیر خیلی خشک شد کمی شیر ولرم اضافه کنید.
  4. برای اینکه دونات دفرمه نشود بهتر است بعد از کاتر زدن هر دونات را روی ورقه کاغذ روغنی قرار دهید و در هنگام سرخ کردن از روی آن به آرامی جدا سپس سرخ کنید و اصلا دست آن را احساس نکند که شکل آن بهم بخورد.
  5. مقدار روغن باید به طوری باشد که دونات ها کاملا شناور باشند.
  6. حتما قبل از انداختن دونات دمای روغن را اندازه بگیرید و یا یک تکه از خمیر را داخل روغن انداخته اگر سریع پف کرد روغن آماده می باشد.
  7. برای اینکه دونات پف کنند با قاشق روی آن روغن داغ بریزید.
  8. بهبود دهنده را می توانید حذف کنید ولی کمک به گلوتن موجود در آرد می کند که بهتر عمل بیاد و بعد از چند روز ماندگاری خشک و بیات نشود.
  9. اگر دوست دارید شکلات رویه دونات براق باشد ۱ ق غذا خوری روغن مایع به شکلات اضافه کنید.
  10. حتما خمیر را خوب ورز دهید و بهتر است ۵۰ بار به سطح بکوبید تا نرم و لطیف شود.

فیلم آموزش تهیه دونات خانگی

طرز تهیه خوشمزه ترین دونات خانگی دنیا و نکات مهم پخت دونات
4.2 (83.16%) 412 votes